هدف از این پژوهش، بررسی و تحلیل تجربیات معلمان فنی و حرفهای در استفاده از هوش مصنوعی برای بهبود مهارتهای آموزشی آنها است. این مطالعه کیفی از روش پدیدارشناسی بهره برده است تا به تحلیل عمیق تجربیات و درک معانی پنهان در پس این تجربیات بپردازد. مشارکتکنندگان شامل 15 معلم فنی و حرفهای از هنرستانهای سراسر کشور بودند که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. معیارهای انتخاب شامل سابقه تدریس، تجربه در استفاده از فناوریهای نوین به خصوص هوش مصنوعی و تمایل به مشارکت در پژوهش بود. دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته جمعآوری و با استفاده از تحلیل محتوای مصاحبهها تجزیه و تحلیل شدند. مراحل تحلیل شامل آشنایی با دادهها، کدگذاری اولیه، ایجاد و بازبینی مضامین، و تهیه گزارش بود. یافتههای اصلی به چهار تم کلیدی تقسیم شدند: ارتباطات و حمایت از دانشآموزان، ارتقاء مهارتهای اجتماعی، تأثیر فناوری بر کیفیت تدریس، و مدیریت کلاس و بهینهسازی فرآیند آموزشی. نتایج نشان داد که هوش مصنوعی به معلمان کمک میکند تا تعاملات خود را با دانشآموزان، اولیا و همکاران بهبود بخشند و ابزارهای هوش مصنوعی به اشتراکگذاری ایدهها و تجربیات با دیگر معلمان کمک کرده و شبکههای حرفهای را تقویت مینمایند. برای اطمینان از اعتبار دادهها، از تکنیکهای سهسویهسازی و بررسی همکاران استفاده شد. تمامی ملاحظات اخلاقی در این پژوهش رعایت شده و اطلاعات شخصی مشارکتکنندگان محرمانه باقی ماند. این پژوهش با فراهم کردن دیدگاهی جامع از تجربیات معلمان در استفاده از هوش مصنوعی، راهکارهایی برای بهبود کیفیت آموزش فنی و حرفهای ارائه میدهد.