نقد و بررسی نظریه انتخاب ولایت فقیه از دیدگاه علامه مصباح و آیت الله سیستانی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
نظریه ی ولایت فقیه که تا قبل از انقلاب اسلامی، تنها به عنوان مثال فرع فقهی و بحث نظری در میان فقها موردبحث قرار می گرفت، پس ازانقلاب اسلامی به عنوان تئوری حکومت اسلامی و مبنای نظری نظام جمهوری اسلامی ایران، موردتوجه ویژه ای قرار گرفت. به طوری که به عنوان مثال از اصلی ترین بحث های روز در محافل علمی، موردبحث و تبادل نظر قرار گرفت. دراین بین دو دیدگاه متفاوت را موردبحث قرار می دهیم ازاین جهت که علامه مصباح مانند استاد خویش امام ره قائل به ولایت مطلقه فقیه است با استناد به ادله عقلی نقلی و این در حالی است که آیت الله سیستانی مانند استاد خویش آیت الله خویی ره قائل به ولایت مقیده است وادله عقلی نقلی را قبول ندارد بلکه آن ها را محدود به حدودی می داند. همچون افتاء وقضاء و تصدی امور حسبیه. مراد از افتاء این است که کلام فقیه در احکام فقهی و مسائل شرعی حجت است وولایت بر قضاء یعنی اینکه حکم فقیه بین اصحاب دعوی و دعاوی حقوقی و مسائل قضایی نافذ و معتبر است و مراد از امور حسبیه اموری است که انجام آن ضرورت داشته و متولی خاصی ندارد، این امور دارای مصادیقی همچون سرپرستی ایتام و مجانین است، در این مقاله سعی شده به صورت توصیفی _ تحلیلی پرداخته شده و نتیجه حاصله در این تحقیق نشان میدهد که دربحث انتصاب و انتخاب ولایت فقیه هردو بزرگوار نظر واحد(انتصاب) را قبول دارند.Criticism and study of the theory of electing the guardianship of the jurist from the perspective of Allama Misbah and Ayatollah Sistani
The theory of guardianship of the jurist, which was discussed only as a jurisprudential branch and theoretical debate among jurists before the Islamic Revolution, received special attention after the Islamic Revolution as the theory of Islamic government and the theoretical basis of the Islamic Republic of Iran system. In such a way that it became one of the main discussions of the day in scientific circles, it was discussed and exchanged. In the meantime, we will discuss two different views, since Allamah Misbah, like his teacher Imam (may Allah be pleased with him), believes in the absolute guardianship of the jurist, citing rational and narrated evidence, while Ayatollah Sistani, like his teacher Ayatollah Khoei (may Allah be pleased with him), believes in the limited guardianship and does not accept the rational and narrated evidence, but considers them limited to certain limits. Such as issuing fatwas, ruling on legal matters, and taking charge of Hasabiyyah affairs. The meaning of the fatwa is that the word of the jurist is proof in jurisprudential rulings and religious issues. The guardianship over the judiciary means that the ruling of the jurist is effective and valid between the parties to the lawsuit and legal claims and judicial issues. The meaning of the hasabiyyah matters is matters that are necessary to be carried out and do not have a specific guardian. These matters have examples such as the guardianship of orphans and the insane. In this article, an attempt has been made to deal with it in a descriptive-analytical manner, and the results obtained in this research show that in the discussion of the appointment and selection of the guardianship of the jurist, both eminent scholars accept the same opinion (appointment).