چکیده

علم پیشین و تخلف ناپذیر خداوند در مواجهه با موضوعاتی مانند: اختیار، نسخ، بداء و... در نگاه اول شبهاتی را پدید می آورد که با درنگ در آن مورد شبهه زدوده می شود از جمله اموری که ممکن است در نگاه اول با علم پیشین خداوند ناسازگاری داشته باشد قضایای تعلیقی و شرطی در بیان و کلام خداوند است که با علم تخلف ناپذیر و قطعی ناسازگار به نظر می رسد. تعلیق و قطعیت با هم سازگاری ندارند ولی با درنگ در فضای قضایای شرطی و تحلیل آن ها به قضایای حملی و تبیین مؤدای آنان این شبهه زدوده می شود خصوصاً با توجه به اینکه قضایای شرطی و تعلیقی در کلام خداوند گویای رابطه ی علی ومعلولی میان مقدم و تالی است و از سویی دیگر نحوه تعلق علم خداوند به قضایای شرطی موجب شرطی شدن علم خدا نمی شود و بین علم به شرط معلق و تعلیق در علم تفاوت جدی است.

The Compatibility of the Suspension of Conditional Propositions in God's Word and His Absolute Knowledge

God's prior and inviolable knowledge, when faced with issues such as: free will, abrogation, innovation, etc., at first glance creates doubts that are removed with hesitation. Among the matters that may be incompatible with God's prior knowledge at first glance are the suspended and conditional propositions in God's statement and word, which seem incompatible with inviolable and certain knowledge. Suspension and certainty are not compatible with each other, but with hesitation in the space of conditional propositions and their analysis into predicate propositions and their explanation, this doubt is removed, especially considering that conditional and suspended propositions in God's word indicate a causal and dependent relationship between the antecedent and the consequent. On the other hand, the way God's knowledge belongs to conditional propositions does not make God's knowledge conditional, and there is a serious difference between knowledge with suspended conditions and suspension in knowledge.

تبلیغات