چکیده

این مقاله به روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای، برآن است تا از زاویه ای تازه به تحلیل گزاره های منفی در متون اسلامی و ادبی کهن بپردازد. آنها که بدین موضوع پرداخته اند، همواره سعی داشته اند که یا وجود چنین گزاره هایی را در متون دینی و ادبی نادیده بگیرند و یا این جنس از گزاره ها را جعلی قلمداد کرده و یا اینکه به هر شکل ممکن و از طرق غیر منطقی توجیه نمایند. در این پژوهش با عاری کردن قلم خود از هر گونه تعصّب، ابتدا صورت مسأله را که مبنی بر وجود چنین گزاره هایی منفی در متون دینی و ادبی است، اثبات نمودیم؛ چرا که، این اثبات با ارائه بعضی مصادیق و نمونه ها صورت می گیرد. که با تحلیل این پدیده به تبیین چهره واقعی و تاریخی زن پرداخته شده است که اوّلاً رجال بزرگ دینی و ادبی ما خود سلوکی عملی و بزرگوارانه با زنان داشته اند و ثانیاً متون دینی و ادبی ما آینه راست نمای زنی واقعی و منفی شده اند که انعکاس آن در این متون امری اجتناب ناپذیر و معلول امری به نام مخاطب اندیشی بوده و این موضوع نقصی برای متون دینی و ادبی به حساب نمی آید. از سوی دیگر این نتیجه بدست امده که نگاه کلی به زن در این متون منفی است؛ ولی استثنائات زنان با بزرگی و عظمت تکریم شده اند.

Analysis of Negative Women in Islamic Propositions and Old Persian Literature

This article, using a descriptive-analytical method and library resources, aims to analyze negative statements in ancient Islamic and literary texts from a new angle. Those who have dealt with this issue have always tried to either ignore the existence of such statements in religious and literary texts, or consider these types of statements to be fake, or justify them in any possible way and through illogical means. In this research, by freeing our pen from any kind of prejudice, we first proved the form of the problem, which is based on the existence of such negative statements in religious and literary texts; because, this proof is done by providing some examples and examples. By analyzing this phenomenon, the true and historical face of women has been explained. First, our great religious and literary figures have had a practical and noble behavior with women. Second, our religious and literary texts have become a true mirror of a real and negative woman, the reflection of which in these texts is inevitable and is the result of something called audience thinking. This issue is not considered a defect for religious and literary texts. On the other hand, it has been concluded that the general view of women in these texts is negative; but the exceptions of women have been honored with greatness and dignity.

تبلیغات