پیشران های مؤثر بر اقتصاد روستایی دیجیتال با رویکرد کارآفرینی مطالعه موردی: روستاهای استان گیلان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پژوهش حاضر به بررسی پیشران های مؤثر بر توسعه اقتصاد روستایی دیجیتال با رویکرد کارآفرینی می پردازد. این پژوهش به لحاظ هدف از نوع پژوهش های کاربردی و به لحاظ محتوا از نوع پژوهش های توصیفی-تحلیلی می باشد و از نظر ماهیت، بر اساس روش های جدید علم آینده پژوهی، تحلیلی و اکتشافی است که با به کارگیری ترکیبی از مدل های کمی و کیفی انجام گرفته است. توسعه اقتصاد دیجیتال روستایی بهبود شرایط اقتصادی و زندگی در مناطق روستایی را هدف می گیرد. برخی از پیشران های این توسعه شامل ایجاد زیرساخت های دیجیتال، ارتقای دسترسی به اینترنت، آموزش و توانمندسازی فناوری در جامعه، ایجاد شبکه های اجتماعی و همکاری بین ساکنان، توسعه اپلیکیشن و پلتفرم های دیجیتال، راه اندازی استارت آپ های فناوری و تشویق کسب وکارهای بر پایه فناوری است که این اقدامات منجر به افزایش نیروی کار، ایجاد فرصت های کاری، توسعه اقتصادی و افزایش درآمد در مناطق روستایی می شود. نتیجه تحقیق حاکی از آن است که عوامل سازمانی، عوامل محیطی و تحول اکوسیستم، عوامل فناورانه و نوآورانه، وضعیت کسب وکار و وضعیت دانش به ترتیب رتبه های اول تا پنجم را جهت تحقق و توسعه اقتصاد دیجیتال روستایی کسب نموده اند.Factors affecting rural digital economy with an entrepreneurial approach: the of case study: Gilan Province
The current research is to investigate the effective drivers of developing a digital rural economy with an entrepreneurial approach. In terms of purpose, this study is applied research, and in terms of content, it is a descriptive-analytical one. Moreover, in terms of nature, it is based on the new methods of future studies, analytical and exploratory science, which is a combination of quantitative and qualitative models has been used. The development of rural digital economy aims to improve economic conditions and life in rural areas. Some of the drivers of this development include creating digital infrastructure, improving internet access, educating and empowering technology in the community, creating social networks and collaboration between residents, developing applications and digital platforms, launching technology start-ups and encouraging technology-based businesses, which actions will lead to increasing the labor force, creating work opportunities, economic development and increasing income in rural areas. The result of the research indicates that organizational factors, environmental factors, ecosystem evolution, technological and innovative factors, business status, and knowledge status, respectively, have won the first to fifth ranks for the realization and development of the rural digital economy