بررسی الگوی مکانی-زمانی نقاط حاد تصادف در جاده فیروزکوه با استفاده از سامانه اطلاعات جغرافیایی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
شناسایی مناطق خطرناک حادثه خیز از نظر وقوع تصادفات جاده ای در محور فیروزکوه به دلیل ترانزیتی بودن و اهمیت اقتصادی آن و همچنین نقش این جاده در صنعت گردشگری از اهمیت قابل ملاحظه ای برخوردار می باشد. هدف از انجام این پژوهش، بررسی الگوهای مکانی-زمانی توزیع تراکم و نقاط حاد تصادفات در جاده ترانزیتی فیروزکوه می باشد. بدین منظور، داده های تصادفات جاده ای در سال های 1395-1401 با استفاده از تخمین تراکم کرنل و تحلیل نقاط حاد در GIS مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج به دست آمده نشان می دهد که به دلیل محدودیت های حمل ونقل جاده ای و مسافرت در دوران اپیدمی کرونا، تعداد تصادفات کمتری در سال های 1398 و 1399 در مقایسه با سال های ماقبل و مابعد آن در بازه زمانی 1395-1401 رخ داده است. نتایج نشان داد که توزیع تراکم و نقاط حاد تصادفات از نظر مکانی-زمانی دارای تغییرپذیری می باشند. به دلیل تراکم بالای تصادفات در منطقه های ایستگاه قطار دوگل و بعد از تونل آبشار، خوشه های تصادفات با میانگین 32/2 Z-score = و سطوح اطمینان 90 تا 99 درصد در بازه زمانی 1395-1401 در این دو منطقه شناسایی شده است. طول جاده در این خوشه های تصادفات 979/10 کیلومتر بوده که شامل 46 درصد از تصادفات جاده ای در این بازه زمانی می باشد. نتایج این تحقیق می تواند جهت بررسی عوامل مؤثر بر وقوع تصادفات جاده ای در مناطق با تراکم بالا و خوشه های تصادفات، اتخاذ تصمیمات آگاهانه جهت مدیریت سوانح رانندگی و همچنین اجرای اقدامات عمرانی و آموزشی توسط سازمان های مسئول در جهت افزایش ایمنی جاده مورداستفاده قرار بگیرد.Investigating the Spatiotemporal Pattern of Accident Hot spot in Firoozkooh Road using Geographical Information System
The negative impacts of road accidents on socio-economic aspects of human life is a growing concern in the word. Thus, planning to have safe roads is a key factor to achieve sustainable road transportation systems. In this contribution, we aim to investigate the spatio-temporal patterns of accidents density and also the space-time pattern of accidents hot spot along Firoozkooh road which is a transit road, connecting capital to Mazandaran province. In this context, we implemented Kernel density estimation and hot spot analysis using GIS on road accident data from 2016 to 2022.. Results indicate that both accidents density and also accidents hot spot clusters change spatially and temporarily in this time period. Accidents density found to be most in 2022 following the low density rate in 2020 due to Corona pandemic lockdown. Dogol train station and after Abshar tunnel in Firoozkooh road were the most selected parts of the road in terms of accident density rate in 2016-2022. Also, Dogol terrain station and after Abshar tunnel were identified as accidents hot spot clusters with mean Z-score equal to 2.32 and confidence intervals of 90 to 90% in the period of 2016-2022. The road length in these accidents clusters is 10.979 km which contains 46% of accident in this time period. We recommend investigating the cause of accidents in high accident-density road sections and in accident clusters. With this, the safety of this road will be increased and as a result human life and economic activities will be secured