راهبردهای کلام امیرالمومنین(علیه السلام) در تعلیم و تربیت با رویکرد فقه حکومتی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
ﻓﻘﻪ حکومتی به مثابه رویکرد و یک نظریه درﺑﺎره روش اﺳﺘﻨﺒﺎط احکام فقهاست، که در ﻣﻘﺎﺑﻞ روش و رویکرد ﻓﺮدی اﺳﺘﻨﺒﺎط احکام ﻗﺮار می گیرد فقه حکومتی نگرشی کل نگر و ﻧﺎﻇﺮ ﺑﻪ ﺗﻤﺎم اﺑﻮاب ﻓﻘﻪ اﺳﺖ. ازاﯾﻦرو،گستردگی که در ﻓﻘﻪ حکومتی بحث می شود، ﺗﻤﺎم ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻓﻘﻪ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد. فقه حکومتی در مواجهه با چالش های عصر حاضر نیازمند تبیین دقیق مبانی خویش است تا بتواند کارآمدی خود را در عرصه ها و ابعاد متفاوتی همچون تعلیم و تربیت به اثبات برساند. بر طبق قوانین فقه اسلامی هیچ فردی حق حاکمیت مطلقه برای برپایی قوانین الهی را جز خداوند ندارد، که خداوند این حق را با نصب خلیفه و جانشین به انسان های برگزیده واگذار می کند. بنابراین تعلیم و تربیت دارای یک نظام طولی است که در رأس آن خداوند، سپس پیامبر و بعد از او امامان قرار دارند. هدف اصلی این تحقیق بررسی راهبردهای کلام حضرت علی(ع) در تعلیم و تربیت بر اساس نگرش فقه حکومتی و بررسی اصول، روش و غایات تعلیم و تربیت در کلام آن بزرگوار می باشد. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی- تحلیلی است. و با استفاده از ابزار کتابخانه ای انجام گرفته شده است. حضرت علی(ع) در خطبه 34 به چهار حقی که مردم بر حکومت دارند، هدایت گرایی عموم مردم، تعهد حکومت بر تامین رفاه مردم، تعلیم و تربیت بصورت فراگیر، تادیب برای استواری در عمل اشاره نموده است. برآیند پژوهش حاضر از کلام امیرالمومنین(ع) این است، که رابطه حکومت و مردم یک رابطه متقابل در امر تعلیم و تربیت و شیوه حکمرانی است.Strategies of the words of the Commander of the Faithful (AS) in education and training with a governmental jurisprudence approach
Government jurisprudence is an approach and a theory about the method of deriving the rulings of jurists, which is opposed to the individual method and approach of deriving the rulings. Government jurisprudence is a holistic approach that oversees all branches of jurisprudence. Therefore, the scope discussed in government jurisprudence will be all issues of jurisprudence. Government jurisprudence, in the face of the challenges of the present era, needs a precise explanation of its foundations so that it can prove its effectiveness in different areas and dimensions such as education and training. According to the laws of Islamic jurisprudence, no individual has the absolute right of sovereignty to establish divine laws except God, which God delegates to chosen humans by appointing a caliph and successor. Therefore, education and training has a longitudinal system at the head of which God, then the Prophet, and after him the Imams are located. The main purpose of this research is to examine the strategies of the words of Imam Ali (AS) in education based on the approach of governmental jurisprudence and to examine the principles, methods and goals of education in the words of this great man. The research method in this research is descriptive-analytical. And it has been carried out using library tools. Imam Ali (AS) in Sermon 34 has referred to the four rights that people have over the government, guidance of the general public, the government's commitment to ensuring the welfare of the people, education and training in a comprehensive manner, and discipline for steadfastness in practice. The conclusion of the present research on the words of the Commander of the Faithful (AS) is that the relationship between the government and the people is a mutual relationship in the matter of education and training and the method of governance.