آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۳۲

چکیده

تربیت بدنی و ورزش یک بخش ضروری از برنامه رسمی و درسی مدارس هستند. در مجامع سیاسی، رسانه ها، محیط های علمی و مطالعات انجام گرفته در زمینه ورزش دانش آموزی، در مورد پتانسیل ورزش مدارس برای حل مشکلات متعدد اجتماعی، روان شناختی و آموزشی دانش آموزان تردیدی وجود ندارد. این پژوهش یک مطالعه کیفی، بر اساس نظریه داده بنیاد و با هدف واکاوی موانع و راهکارهای توسعه تربیت بدنی مدارس در نظام آموزشی ایران انجام شد. برای جمع آوری داده ها از مصاحبه های نیمه ساختار یافته استفاده شد. نتایج نشان داد موانع موجود در توسعه تربیت بدنی مدارس در چهار مقوله شامل؛ ایعاد و بازدارنده های انسانی، فرسایش فرایندهای آموزشی، انسداد شریان های ساختاری و اختلال در پردازش-های سیستمی و راهکارهای توسعه تربیت بدنی مدارس در چهار مقوله شامل؛ احیای روندهای سازمانی، بسط مولدهای تعلیمی-تخصصی، کنش ها و محرکه های متمم و تمهید، درایت و تدابیر مدیریتی مورد شناسایی قرار گرفتند. پیشنهاد می-شود برنامه ریزان با در نظر گرفتن نتایج این تحقیق با بکارگیری نیروهای متخصص ضمن تحلیل موانع موجود و بکارگیری راهکارهای پیشنهادی سعی در بهبود وضعیت تربیت بدنی مدارس نموده و احیای آن را در صحنه عمل فراهم کنند.

An Investigation into obstacles and solutions for the development of physical education in schools in Iran's educational system (A qualitative study)

Physical education and sports are the essential part of the school’s official curriculum. There is no doubt about the potential of school sports to solve many social, psychological, and educational problems of students in political assemblies, media, scientific environments, and studies conducted in the field of student sports. This research is a qualitative study based on grounded theory And with a purpose to explore the obstacles and solutions for the expansion of physical education in schools in Iran's educational system. Systematic library studies and semi-structured interviews were used to collect data.The results showed: the existing obstacles on the way to the physical education expansion in schools in four categories including: human obstacles, educational obstacles, structural obstacles, and systemic obstacles and the solutions for the physical education expansion in schools in four categories including: organizational solutions, educational-specialized solutions, Supplementary solutions, and management solutions were identified. It is suggested that taking into account the results of this research by using experts, while analyzing the existing obstacles and using the proposed solutions, the planners attempt to improve the physical education status of schools and provide its revival actually.

تبلیغات