آینده پژوهی اقتصاد رسانه های مکتوب خصوصی در ایران با هدف ارائه مدل (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
تحولات دنیای مطبوعات با پیشرفت های فناوری رسانه ای پیوند خورده است. حفظ مخاطبان رسانه های مکتوب و دوام در بازارهای رقابتی از مهم ترین دغدغه های مدیران مطبوعاتی است. در این پژوهش به دنبال برون رفت از این چالش ها، سعی بر این است تا آینده پژوهی اقتصاد رسانه های مکتوب خصوصی را ترسیم کنیم و با ارائه مدلی دریابیم که اقتصاد رسانه های مکتوب خصوصی را چگونه باید چرخاند تا مسیر موفقیت را سپری کنند. این پژوهش با استفاده از روش دلفی و نیز بر مبنای ترکیبی از روش های مرسوم در آینده نگاری پژوهش انجام شده و پس از استخراج روندهای کلیدی صنعت مطبوعات و مولفه های اساسی آن ها، تجزیه و تحلیل پیشران ها انجام و در نهایت سه سناریو با احتمال وقوع بیشتر تدوین شد. سناریوی اول با پیش بینی احتمال حالت انقباضی اقتصادی و عدم تزریق پول و حمایت های دولتی سبب ایجاد قوانین یکپارچه و کاهش محدودیت های قانونی و در نهایت اعتماد مخاطب و ارائه محتواهای عمیق خواهد شد. در سناریو دوم پیش بینی می شود با رکود اقتصاد کلان سیاست های موردی و محدودیت های قانونی حذف و ورود به فضای مجازی و توجه به علایق مخاطب نیز محدود شود. در سناریوی سوم با احتمال پویایی اقتصادی و تزریق پول و حمایت های دولتی، ایجاد سیاست بسته و ورود به فضای مجازی به صورت همه جانبه پیش بینی می شود و در نتیجه عدم علاقه مخاطب به مطبوعات را خواهیم داشت.Future study of the economy of private written media in Iran In order to present the model
The developments in the press world are linked with the developments in media technology. Maintaining the audience of written media and sustainability in competitive markets is one of the most important concerns of press managers. In this research, in order to overcome these challenges, an attempt is made to draw the future study of the economy of private written media and by presenting a model to find out how the economy of private written media should be turned so that they pass the path of success. This research was carried out using the Delphi method and based on a combination of conventional methods in future research and after extracting the key trends of the press industry and their basic components, the propulsion were analyzed and finally three scenarios with the highest probability of occurrence were compiled. The first scenario by predicting the possibility of economic contraction and the lack of money injection and government support will lead to the creation of integrated laws and the reduction of legal restrictions, and ultimately the trust of the audience and the provision of deep content. Legal removal and entry into virtual space and paying attention to the audience's interests should also be limited. In the third scenario, with the possibility of economic dynamism and the injection of money and government support, it is predicted to create a closed policy and enter the virtual space in an all-round way, and as a result, we will have the audience's lack of interest in the press