آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۶۸

چکیده

هدف: هدف از اجرای پژوهش بررسی مدل علّی در روابط بین کیفیت تدریس آنلاین با رضایت الکترونیکی و پذیرش یادگیری دانشجویان دانشگاه آزاد بجنورد در دوران کوید 19 بود. روش پژوهش: در این پژوهش رابطه ساختاری کیفیت تدریس آنلاین با رضایت الکترونیکی و پذیرش یادگیری در قالب یک مدل علّی مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری در این پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد در سال تحصیلی 1400-1399 که تعداد آنها برابر با 5400 نفر گزارش شد که با روش نمونه گیری در دسترس372 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه کیفیت تدریس آنلاین سراج (2002)، رضایت الکترونیکی خراسانی و دوستی (1390) و پذیرش یادگیری بر اساس مدل پذیرش فناوری دیویس (1986) بود. پایایی و روایی ابزار از طریق آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تأییدی محاسبه گردید. داده های حاصل از این پرسشنامه ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS-v24 و 50/8 LISREL از روش مدل سازی معادلات ساختاری و آزمون های ضریب همبستگی و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: یافته ها نشان داد که کیفیت تدریس آنلاین به میزان 66/0 با رضایت الکترونیکی و به میزان 78/0 نیز با پذیرش یادگیری رابطه دارد. میزان رابطه بین کیفیت تدریس آنلاین با متغیرهای نوع فناوری مورد استفاده به میزان 47/0، بین کیفیت تدریس آنلاین با مدرس دوره های الکترونیکی به میزان 348/0 و بین کیفیت تدریس آنلاین با کیفیت و شیوه های یادگیری به میزان 982/0 رابطه مستقیم و معنی داری مشاهده شد. ولی بین کیفیت تدریس آنلاین با محتوای دوره های الکترونیکی رابطه معنی داری مشاهده نشد (188/0=P). همچنین میزان رابطه بین کیفیت تدریس آنلاین با عوامل فردی به میزان 678/0، با عوامل اجتماعی به میزان 235/0، با عوامل سازمانی به میزان 559/0، درک مفید بودن کاربرد به میزان 235/0، درک آسانی کاربرد به میزان 479/0، با نگرش نسبت به فناوری به میزان 615/0، با تمایل به کاربرد به میزان 233/0 و با استفاده از فناوری به میزان 729/0 ارتباط مستقیم دارد. نتیجه گیری: بنابراین می توان نتیجه گرفت که افزایش کیفیت تدریس آنلاین منجر به افزایش میزان رضایت و یادگیری بیشتر دانشجویان می شود.

A Causal Model on the Relationships Between Online Teaching Quality and E-Satisfaction and Students' Acceptance of Learning in the Era of COVID-19

Objective: In this study, the relationship between the quality of online teaching and e-satisfaction and learning acceptance of Bojnourd Azad University students during the period of Quid 19 was investigated Methods: The research method in this research is applied in terms of purpose and descriptive-correlational in nature. The statistical population in this study was all students of Bojnourd Azad University in the academic year 2022-2023, whose number was equal to 44653 people. According to the size of the population and using Krejcie and Morgan table, 372 people were selected as the sample. Available random sampling method was used to select the sample. Data collection tools are three questionnaires: quality of online teaching Siraj (2002), Khorasani e-satisfaction and friendship (2010) and learning acceptance based on Davis technology acceptance model (1986). The data obtained from these questionnaires were analyzed using SPSS and Lisrel software, structural equation modeling and correlation coefficient and regression tests.   Results: The results of structural equation test also showed that the quality of online teaching is 0.66 with electronic satisfaction and 0.78 is related to learning acceptance. The relationship between the quality of online teaching with the variables of the type of technology used is 0.476, between the quality of online teaching with the instructor of electronic courses is 0.348 and between the quality of online teaching with quality and learning methods is 0.982. And significance was observed. But there was no significant relationship between the quality of online teaching and the content of electronic courses (P = 0.188). Also, the relationship between the quality of online teaching with individual factors is 0.678, with social factors is 0.235, with organizational factors is 0.559, understanding the usefulness of the application is 0.235, understanding the ease of use is 479 0. is directly related to the attitude towards technology of 0.615, the tendency to use 0.233 and the use of technology 0.729.

تبلیغات