آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۲۲

چکیده

میدان ادبی زنانه ایران در دهه چهل شمسی به مثابه ی یک زیر میدان ادبی شکل گرفت که حاصل تغییرات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در کشور و همچنین تغییر هبیتاس بازیگران میدان ادبی بوده است. در این پژوهش با توجه به رویکرد پیر بوردیو که در حوزه جامعه شناسی تولیدات فرهنگی مطرح است، به چگونگی شکل گیری زیر میدان ادبی زنانه توسط فروغ فرخزاد، سیمین دانشور، طاهره صفارزاده و سیمین بهبهانی پرداخت شده است و با بررسی آثاری که در این دهه آفریده اند همچنین باتوجه به نوع سرمایه ، هبیتاس و موضع گیری که دارند به قطب بندی میدان دست زده ایم. نتایج پژوهش بیانگر این است که فرخزاد و دانشور با نوگرایی در مرکز میدان ادبی زنانه جای دارند، صفارزاده در قطب ایدئولوژیک اسلام گرا (نومذهبی) قرار دارد و بهبهانی با ادبیات کلاسیک و غنایی در سمت بازگشت ادبی دیده م ی شود. در ادامه به صورت موردی کنش های فرخزاد را در این دهه بررسی کردیم که شامل تغییر چهره شاعری، حرکت از رمانتیسم به سمت سمبولیسم، ترسیم ظلم و ستم در جامعه، مبارزه با بی عدالتی، ترسیم خفقان و از این دست  است.

The development of women's literary sub field in Iran in the 40s

The Iranian women's literary field was formed in the 1960s as a sub-field of literature, which was the result of political, economic, and social changes in the country and the change in the habits of the actors of the literary field. In this research, according to Pierre Bourdieu's approach, which is relevant in the field of sociology of cultural productions, we discussed how the female literary subfield was formed by Forough Farrokhzad, Simin Daneshvar, Tahereh Safarzadeh, and Simin Behbahani. The works they have created in this decade have also polarized the field due to the type of capital, habit and stance they have. The results of the research show that Farrokhzad and Daneshvar are in the center of the women's literary field with modernism, Safarzadeh is in the ideological pole of Islamist (neo-religious) and Behbahani is seen in the direction of literary return with classical literature. In the following, we examined Farrokhzad's actions in this decade in a case-by-case manner, which includes changing the face of a poet, moving from romanticism to symbolism, depicting oppression in society, fighting injustice, depicting suffocation, etc. 

تبلیغات