آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۸

چکیده

هدف: این پژوهش با هدف شناسایی و ارزیابی مؤلفه های تربیت معنوی بر اساس سند تحول بنیادین آموزش وپرورش انجام شده است.   روش شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر داده ها، آمیخته اکتشافی (کیفی- کمی) بود. در بخش کیفی، جامعه آماری شامل کلیه منابع مرتبط (کتب، مقالات و پایان نامه ها) و خبرگان آموزش وپرورش بود که 20 نفر به صورت نمونه گیری غیرتصادفی هدفمند انتخاب شدند. در بخش کمی، جامعه آماری معلمان مدارس متوسطه استان کردستان شامل 357 نفر از 5100 معلم بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. داده ها با استفاده از ابزارهای مصاحبه و پرسشنامه های محقق ساخته و استاندارد گردآوری شد و تحلیل داده ها با استفاده از روش های آماری توصیفی و استنباطی انجام گرفت.   یافته ها: نتایج نشان داد که مؤلفه های تربیت معنوی شامل تربیت شناختی، تربیت عاطفی و تربیت رفتاری بوده و عوامل مؤثر بر تربیت معنوی شامل ارزش ها و هنجارهای اخلاقی جامعه، سیاست گذاری و برنامه ریزی در نظام آموزشی، معلم و برنامه درسی می باشند. تحلیل های آماری نشان داد که این مؤلفه ها و عوامل مؤثر از اعتبار مناسبی برخوردارند.   نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش، تربیت معنوی مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش وپرورش به طور معناداری تحت تأثیر مؤلفه های مختلفی از جمله تربیت شناختی، عاطفی و رفتاری و عوامل مؤثر چون ارزش ها و هنجارهای اخلاقی جامعه، سیاست گذاری ها و نقش معلم و برنامه درسی قرار دارد که همه این موارد می توانند به بهبود فرآیند تربیت معنوی در نظام آموزشی کمک کنند.

Identification and Evaluation of Components of Spiritual Education Based on the Fundamental Transformation Document of Education

Purpose: This study aimed to identify and evaluate the components of spiritual education based on the Fundamental Reform Document of Education.   Methodology: This research was applied in terms of purpose and exploratory mixed (qualitative-quantitative) in terms of data. In the qualitative section, the statistical population included all relevant resources (books, articles, and theses) as well as experts in education and school administrators, with 20 individuals selected through purposive non-random sampling. In the quantitative section, the statistical population included 357 teachers from a total of 5100 secondary school teachers in Kurdistan, selected using stratified random sampling. Data were collected through interviews and researcher-made and standardized questionnaires, and data analysis was performed using descriptive and inferential statistical methods.   Findings: The results revealed that the identified components of spiritual education included cognitive, emotional, and behavioral education, while the factors affecting spiritual education included the values and ethical norms of society, policy-making and planning in the educational system, teachers, and the curriculum. Statistical analyses showed that these components and factors were of appropriate validity.   Conclusion: Based on the results, spiritual education based on the Fundamental Reform Document of Education is significantly influenced by various components, including cognitive, emotional, and behavioral education, as well as factors such as the values and ethical norms of society, policy-making, and the roles of teachers and the curriculum. All these factors can contribute to improving the process of spiritual education in the educational system.

تبلیغات