آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۸

چکیده

هدف: دوره ی تحصیلی دانشگاهی به واسطه حضور عوامل متعدد، دوره ای فشارزاست و از آنجا که شیوع فرسودگی تحصیلی در مراکز آموزشگاهی روبه افزایش است، توجه به عوامل موثر در فرسودگی تحصیلی اهمیت ویژه ای دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه ای بهزیستی روانشناختی در رابطه سرمایه روانشناختی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان روانشناسی دانشگاه های آزاد اسلامی شهر تهران در سال تحصیلی 1402-1401 انجام شد.   روش شناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-همبستگی بوده و جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان روانشناسی دانشگاه های آزاد اسلامی شهر تهران در سال تحصیلی 1402-1401 می باشد. تعداد اعضای نمونه 220 نفر در نظر گرفته شد که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. اطلاعات اصلی این پژوهش با استفاده از پرسشنامه های بهزیستی روانشناختی ریف (1989)، پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز و آولیو (2007) و پرسشنامه فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران (1997) به دست آمد. در تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیلی و آمار استنباطی (مدلسازی معادلات ساختاری) استفاده شد.   یافته ها: نتایج نشان داد که بین سرمایه روانشناختی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان روانشناسی دانشگاه های آزاد اسلامی شهر تهران رابطه منفی و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج حاکی از آن بود که بهزیستی روانشناختی در رابطه بین سرمایه روانشناختی و فرسودگی تحصیلی نقش واسطه ای دارد.   بحث و نتیجه گیری: یافته های این مطالعه اهمیت بهزیستی روانشناختی به عنوان یک عامل واسطه ای در رابطه بین سرمایه روانشناختی و فرسودگی تحصیلی را نشان می دهد. این موضوع نشان می دهد که تقویت بهزیستی روانشناختی می تواند به کاهش فرسودگی تحصیلی در میان دانشجویان کمک کند.

The Mediating Role of Psychological Well-Being in the Relationship Between Psychological Capital and Academic Burnout Among Psychology Students at Islamic Azad Universities in Tehran

Purpose: The university academic period is stressful due to the presence of numerous factors, and since the prevalence of academic burnout in educational centers is increasing, attention to the factors influencing academic burnout is of particular importance. This study aimed to investigate the mediating role of psychological well-being in the relationship between psychological capital and academic burnout among psychology students at Islamic Azad Universities in Tehran during the 2023-2024 academic year.   Methodology: This descriptive-correlational study's statistical population included all psychology students at Islamic Azad Universities in Tehran during the 2023-2024 academic year. The sample size was 220 students, selected through convenience sampling. The primary data of this study were obtained using the Ryff Psychological Well-Being Questionnaire (1989), the Luthans and Avolio Psychological Capital Questionnaire (2007), and the Bresó et al. Academic Burnout Questionnaire (1997). Descriptive statistics and inferential statistics (structural equation modeling) were used to analyze the data.   Findings: The results showed a significant negative relationship between psychological capital and academic burnout among psychology students at Islamic Azad Universities in Tehran. Additionally, the results indicated that psychological well-being plays a mediating role in the relationship between psychological capital and academic burnout.   Conclusion: The findings of this study underscore the importance of psychological well-being as a mediating factor in the relationship between psychological capital and academic burnout. This suggests that enhancing psychological well-being could potentially mitigate academic burnout among students.

تبلیغات