آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۸

چکیده

هدف: این پژوهش با هدف بررسی نقش واسطه ای نیازهای بنیادی روانشناختی و شادکامی در رابطه میان سبک های تعامل معلم-دانش آموز با کفایت اجتماعی دانش آموزان مدارس دخترانه دوره متوسطه اول شهرستان لاهیجان انجام شد.   روش شناسی: روش تحقیق توصیفی-همبستگی و از حیث هدف کاربردی بود. جامعه آماری تحقیق را دانش آموزان مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1403-1402 در مدارس دخترانه دوره متوسطه اول شهرستان لاهیجان به تعداد 1885 نفر تشکیل دادند. تعداد 203 نفر به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های استاندارد تعامل معلم-دانش آموز موری و زوزاک (2011)، شادکامی آرجیل و لو (1989)، نیازهای بنیادی روانشناختی گاردیا، دسی و رایان (2000) و کفایت اجتماعی پرندین (1385) استفاده شد. روایی ابزارها توسط استاد راهنما تأیید و پایایی آن ها از طریق آزمون ضریب آلفای کرونباخ تأیید گردید. تحلیل داده ها با استفاده از تکنیک معادلات ساختاری و نرم افزارهای آماری Smart PLS و SPSS انجام شد.   یافته ها: نتایج نشان داد که میان سبک های تعامل معلم-دانش آموز با نیازهای بنیادی روانشناختی (ضریب مسیر 0.799)، شادکامی (ضریب مسیر 0.599) و کفایت اجتماعی (ضریب مسیر 0.451) دانش آموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین، میان نیازهای بنیادی روانشناختی و شادکامی با کفایت اجتماعی دانش آموزان به ترتیب با ضریب مسیر 0.195 و 0.425 رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. تحلیل های بیشتر نشان داد که نیازهای بنیادی روانشناختی و شادکامی نقش واسطه ای در رابطه میان سبک های تعامل معلم-دانش آموز با کفایت اجتماعی دارند.   بحث و نتیجه گیری: نتایج تحقیق نشان می دهد که سبک های تعامل معلم-دانش آموز تأثیر قابل توجهی بر نیازهای بنیادی روانشناختی و شادکامی دانش آموزان دارند و این عوامل به نوبه خود بر کفایت اجتماعی آنان تأثیرگذار هستند. بنابراین، پیشنهاد می شود سیاست گذاران آموزشی به تقویت ارتباط معلمان با دانش آموزان، شناسایی و ارضای نیازهای روانشناختی دانش آموزان و ارتقای شادکامی آنان توجه ویژه ای داشته باشند. به علاوه، برگزاری دوره های آموزشی برای معلمان به منظور بهبود مهارت های ارتباطی و تدریسی می تواند نقش مهمی در بهبود کفایت اجتماعی دانش آموزان ایفا کند.

The Mediating Role of Basic Psychological Needs and Happiness in the Relationship Between Teacher-Student Interaction Styles and Students' Social Competence

Purpose: This study aimed to investigate the mediating role of basic psychological needs and happiness in the relationship between teacher-student interaction styles and the social competence of female middle school students in Lahijan.   Methodology: The research method was descriptive-correlational and applied in terms of its purpose. The statistical population consisted of 1885 female middle school students in Lahijan during the 2023-2024 academic year. A total of 203 students were randomly selected using cluster sampling. Data collection was conducted using standard questionnaires: the Teacher-Student Interaction Questionnaire by Murray and Zuzak (2011), the Happiness Questionnaire by Argyle and Lu (1989), the Basic Psychological Needs Questionnaire by Guardia, Deci, and Ryan (2000), and the Social Competence Questionnaire by Parandin (2006). The validity of the instruments was confirmed by experts, and their reliability was verified using Cronbach's alpha. Data analysis was performed using structural equation modeling and statistical software Smart PLS and SPSS.   Findings: The results showed a positive and significant relationship between teacher-student interaction styles and students' basic psychological needs (path coefficient 0.799), happiness (path coefficient 0.599), and social competence (path coefficient 0.451). Additionally, there was a positive and significant relationship between basic psychological needs and happiness with students' social competence, with path coefficients of 0.195 and 0.425, respectively. Further analysis revealed that basic psychological needs and happiness mediate the relationship between teacher-student interaction styles and social competence.   Conclusion: The findings indicate that teacher-student interaction styles significantly impact students' basic psychological needs and happiness, which in turn influence their social competence. Therefore, it is recommended that educational policymakers focus on enhancing teacher-student interactions, identifying and fulfilling students' psychological needs, and promoting their happiness. Additionally, conducting training sessions for teachers to improve their communication and teaching skills can play a crucial role in enhancing students' social competence.

تبلیغات