بررسی عوامل موثر بر توسعه مهارت های خلاق در معلمان آموزش هنر عراق (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: این مطالعه با بررسی عوامل موثر بر توسعه مهارت های خلاق در معلمان آموزش هنر عراق انجام شده است. روش شناسی: این پژوهش از نظر هدف یک پژوهش کاربردی-توسعه ای است و از منظر روش گردآوری داده ها یک پژوهش غیرآزمایشی (توصیفی) است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان آموزش هنر عراق می باشد. حجم نمونه از قاعده تحلیل توان کوهن (1992) و نرم افزار جی پاور اندازه گیری شد که در سطح اطمینان 95% با اندازه اثر 15/0 و توان آزمون 80% حجم نمونه 163 نفر برآورد شد. تجزیه وتحلیل داده های به دست آمده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و Smart PLS صورت گرفته است. یافته ها: یافته ها نشان داد که استراتژی توسعه مهارت های خلاق بر خلاقیت دانش آموزان و خلاقیت معلمان و پرورش تفکر خلاق تاثیرگذار بود. فرهنگ نظام آموزش وپرورش بر استراتژی توسعه مهارت های خلاق تاثیرگذار است. نتیجه گیری: نتایج همچنین نشان داد مهارت های اخلاقی و حرفه ای و مهارت های حل مساله بر مهارت های خلاق تاثیرگذار است و در نهایت مهارت های خلاق، کفایت های شناختی و کفایت های هیجانی بر استراتژی توسعه مهارت های خلاق تاثیرگذار بود.Investigating Factors Influencing the Development of Creative Skills in Art Education Teachers in Iraq
Purpose: This study aims to examine the factors influencing the development of creative skills in art education teachers in Iraq.
Methodology: From a goal perspective, this research is an applied-developmental study, and in terms of data collection, it is a non-experimental (descriptive) study. The statistical population includes all art education teachers in Iraq. The sample size was calculated using Cohen's (1992) power analysis rule and the G*Power software. At a 95% confidence level, with an effect size of 0.15 and a power of 80%, the sample size was estimated to be 163 participants. The analysis of the collected data was performed using SPSS and Smart PLS statistical software.
Findings: The results showed that the strategy for developing creative skills had an impact on student creativity, teacher creativity, and fostering creative thinking. Furthermore, the educational system's culture was found to influence the strategy for developing creative skills.
Conclusion: The findings also revealed that ethical and professional skills, as well as problem-solving skills, significantly influenced creative skills. Ultimately, creative skills, cognitive competencies, and emotional competencies were found to impact the strategy for developing creative skills.