مدل سازی معادلات ساختاری سبک های تعاملی معلمان بر اساس سازگاری اجتماعی و سرسختی روانشناختی با میانجی سلامت روان در دانش آموزان دختر پایه هشتم (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: سبک های تعاملی معلمان می تواند نقش مهمی در بهبود وضعیت تحصیلی و غیرتحصیلی دانش آموزان داشته باشد. بنابراین، هدف این مطالعه مدل سازی معادلات ساختاری سبک های تعاملی معلمان بر اساس سازگاری اجتماعی و سرسختی روانشناختی با میانجی سلامت روان در دانش آموزان بود. روش: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش حاضر همه دانش آموزان دختر پایه هشتم شهر کنگاور در سال تحصیلی 1402-1401 به تعداد 2417 نفر بودند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان 379 نفر از آنها با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری داده ها شامل پرسشنامه های سبک های تعاملی معلمان (Wubbels, 1993)، سازگاری اجتماعی (Sinha and Singh, 1993)، سرسختی روانشناختی (Kiamersi, 1997) و سلامت روان (Goldberg and Hillier, 1979) بود که داده های حاصل از اجرای آن با روش های ضریب همبستگی پیرسون و مدل سازی معادلات ساختاری در نرم افزار Amos تحلیل شدند. یافته ها: یافته های این مطالعه نشان داد که متغیرهای سازگاری اجتماعی و سرسختی روانشناختی بر سلامت روان و متغیرهای سازگاری اجتماعی، سرسختی روانشناختی و سلامت روان بر سبک های تعاملی معلمان تاثیر مستقیم و معنادار داشت. افزون بر آن، متغیرهای سازگاری اجتماعی و سرسختی روانشناختی با میانجی سلامت روان بر سبک های تعاملی معلمان تاثیر غیرمستقیم و معنادار داشتند (05/0P<). نتیجه گیری: طبق نتایج مذکور، برای بهبود سبک های تعاملی معلمان می توان زمینه را برای بهبود سازگاری اجتماعی، سرسختی روانشناختی و سلامت روان دانش آموزان فراهم آورد.The Structural Equation Modeling of Teachers' Interactive Styles based on the Social Adjustment and Psychological Hardiness with the Mediation of Mental Health in Eight Grade Female Students
Objective: The teachers' interactive styles can play an important role in improving the academic and non-academic status of students. Therefore, the aim of this study was structural equation modeling of teachers' interactive styles based on the social adjustment and psychological hardiness with the mediation of mental health in students.
Method: The study in terms of purpose was applied and in terms of implementation method was cross-sectional from type of correlation. The present research population was all eighth grade female students in Kangavar city in the academic years of 2022-2023 with number of 2417 people, which based on the Krejcie and Morgan table 379 people of them were selected as a sample by multi-stage cluster random sampling method. The data collection tools were included the questionnaires of teachers' interactive styles (Wubbels, 1993), social adjustment (Sinha and Singh, 1993), psychological hardiness (Kiamersi, 1997) and mental health (Goldberg and Hillier, 1979), and the data obtained from its implementation were analyzed by Pearson correlation coefficient and structural equation modeling methods in Amos software.
Results: The findings of this study showed that the variables of social adjustment and psychological hardiness on the mental health and the variables of social adjustment, psychological hardiness and mental health on the teachers' interactive styles had a direct and significant effect. In addition, the variables of social adjustment and psychological hardiness with the mediation of mental health on the teachers' interactive styles had an indirect and significant effect (P<0.05).
Conclusion: According to the mentioned results, to improve the teachers' interactive styles, it is possible to provide the basis for improving the social adaptation, psychological hardiness and mental health of students.