آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۸

چکیده

هدف: منتورینگ در محیط های آموزشی از جمله مدارس می تواند باعث بهبود عملکردهای آموزشی شود. در نتیجه، پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی منتورینگ برای مدیران مدارس استان تهران انجام شد. روش شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف و روش اجرا به ترتیب کاربردی و مقطعی از نوع کمی بودند. جامعه پژوهش مدیران مدارس استان تهران در سال تحصیلی 1-1400 بودند که با توجه استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری حجم نمونه 320 نفر در نظر گرفته شد. نمونه ها با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند و به پرسشنامه محقق ساخته 81 سوالی منتورینگ برای مدیران مدارس پاسخ دادند. داده های حاصل از اجرای پرسشنامه محقق ساخته منتورینگ برای مدیران مدارس با روش های تحلیل عاملی اکتشافی و مدل یابی معادلات ساختاری در نرم افزارهای SPSS نسخه 23 و Lisrel نسخه 8/8 تحلیل شدند. یافته ها: در این مطالعه تعداد 4 پرسشنامه به دلیل نقص کنار گذاشته شد و تحلیل ها برای 316 نفر صورت پذیرفت. یافته های تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که منتورینگ برای مدیران مدارس استان تهران 81 آیتم در 16 مولفه و 2 بعد داشت. ابعاد شامل منتورینگ برای مدیران مدارس (با 9 مولفه دانش، نگرش، مهارت، مشارکت محوری، تمرکز، سازماندهی، حمایت، رهبری آموزشی و ارتباط آموزشی) و پیامدهای منتورینگ (با 7 مولفه توسعه مهارت های ذاتی، توسعه مهارت های فنی، توسعه مهارت های ارتباطی، توسعه مهارت های محیطی، عملکرد نوآورانه، عملکرد رقابتی و عملکرد آموزشی) بودند. همچنین، بار عاملی مولفه های منتورینگ برای مدیران مدارس بالاتر از 40/0 و پایایی آنها با روش ترکیبی بالاتر از 80/0 محاسبه شد. یافته های مدل یابی معادلات ساختاری نشان داد که الگوی منتورینگ برای مدیران مدارس استان تهران برازش مناسبی داشت و منتورینگ برای مدیران مدارس بر هر 7 پیامد منتورینگ شامل توسعه مهارت های ذاتی، توسعه مهارت های فنی، توسعه مهارت های ارتباطی، توسعه مهارت های محیطی، عملکرد نوآورانه، عملکرد رقابتی و عملکرد آموزشی تاثیر مستقیم و معنادار داشت (05/0P<). نتیجه گیری: الگوی منتورینگ پژوهش حاضر برای مدیران مدارس استان تهران دارای تلویحات کاربردی بسیاری برای مسئولان و دست اندرکاران نظام آموزش وپرورش است و آنان بر اساس الگوی مذکور می توانند از طریق ابعاد و مولفه های شناسایی شده گام های مهم و موثری در راستای بهبود منتورینگ مدیران مدارس بردارند.

Designing a Mentoring Pattern for School Principals in Tehran Province

Purpose: Mentoring in educational environments including schools can improve educational performance. As a result, the present research was conducted with the aim of designing a mentoring pattern for school principals in Tehran province. Methodology: The present research in terms of purpose and implementation method was applied and cross-sectional from type of quantitative, respectively. The research population was school principals in Tehran province in the academic years of 2021-2, which according to the structural equation modeling method, the sample size was considered 320 people. The samples were selected by multi-stage cluster random sampling method and answered the 81questions of research-made questionnaire of mentoring for school principals. The data obtained from the implementation of the researcher-made questionnaire of mentoring for school principals were analyzed with the methods of exploratory factor analysis and structural equation modeling in SPSS version 23 and Lisrel version 8.8. Findings: In this study a number of 4 questionnaires were left out due to defects and analyzes were done for 316 people. The findings of exploratory factor analysis showed that mentoring for school principals in Tehran province had 81 items in the 16 components and 2 dimensions. The dimensions were included of mentoring for school principals (with 9 components of knowledge, attitude, skills, participation-oriented, focus, organization, support, educational leadership and educational communication) and the consequences of mentoring (with 7 components of developing intrinsic skills, developing technical skills, developing communication skills, developing environmental skills, innovative performance, competitive performance and educational performance). Also, the factor loading of the components of mentoring for school principals was higher than 0.40 and their reliability with the combined method was calculated higher than 0.80. The results of structural equation modeling showed that mentoring pattern for school principals in Tehran province had a good fit and mentoring for school principals had a direct and significant impact on all 7 mentoring outcomes, including the developing intrinsic skills, developing technical skills, developing communication skills, developing environmental skills, innovative performance, competitive performance and educational performance (P<0.05). Conclusion: The mentoring pattern of the present study for school principals in Tehran province has many practical Implications for the officials and involved in the education system, and they based on the mentioned model can take important and effective steps through the identified dimensions and components to improve the mentoring of school principals.

تبلیغات