آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۸

چکیده

هدف: هدف این پژوهش طراحی و اعتباریابی مدل اقدامات حمایتی مؤثر بر پیشرفت تحصیلی مددجویان بود. روش شناسی: این پژوهش از روش تحقیق کیفی استفاده کرد و در دو مرحله طراحی و اعتباریابی انجام شد. در مرحله طراحی، از روش نظریه داده بنیاد و نمونه گیری گلوله برفی برای انتخاب ۲۰ خبره از میان اساتید علوم تربیتی و مدیران ارشد نظام آموزشی استفاده شد. در مرحله اعتباریابی، ۲۲ خبره از میان مدیران و کارشناسان آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی استان گلستان به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. داده ها با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند و مدل پیشنهادی با روش دلفی در سه مرحله و با استفاده از نرم افزار SPSS اعتبارسنجی شد. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که مدل پارادایمی شامل ۱۰ طبقه اصلی و ۲۴ مقوله فرعی است که در پنج حوزه شرایط علی، شرایط زمینه ای، شرایط مداخله ای، راهبردها و پیامدها دسته بندی شده اند. این مدل عواملی مانند مسئولیت پذیری اجتماعی، باورهای دینی، فرهنگ حاکم بر جامعه، و حمایت های دولتی را به عنوان عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی مددجویان شناسایی کرد. نتیجه گیری: این پژوهش یک مدل جامع از اقدامات حمایتی مؤثر بر پیشرفت تحصیلی مددجویان ارائه می دهد که می تواند به عنوان یک چارچوب عملی برای بهبود کیفیت خدمات مددکاری اجتماعی و ارتقای نتایج تحصیلی مددجویان مورد استفاده قرار گیرد. این مدل با در نظر گرفتن عوامل چندبعدی و پیچیده ای که بر پیشرفت تحصیلی تأثیر می گذارند، به مددکاران اجتماعی و نهادهای آموزشی کمک می کند تا برنامه های حمایتی مؤثرتری تدوین و اجرا کنند.

Design and Validation of a Model for Supportive Actions Effective on the Academic Achievement of Social Workers' Clients

Purpose: The objective of this study was to design and validate a model of supportive actions that effectively enhance the academic achievement of social workers' clients. Given the importance of academic progress in improving the quality of life for these individuals, this study aimed to develop a comprehensive model to support better educational outcomes. Methodology: This study employed a qualitative research design, conducted in two phases: design and validation. In the design phase, grounded theory was used, with 20 experts selected through snowball sampling from among professors in Educational Sciences and senior managers in the educational system. In the validation phase, 22 experts from the Department of Education and the Welfare Organization of Golestan Province were purposively sampled. Data were analyzed using open, axial, and selective coding, and the proposed model was validated through the Delphi method in three stages using SPSS software. Findings: The findings revealed a paradigmatic model comprising 10 main categories and 24 subcategories, organized into five domains: causal conditions, contextual conditions, intervening conditions, strategies, and outcomes. The model identified factors such as social responsibility, religious beliefs, prevailing societal culture, and government support as key influences on the academic achievement of social workers' clients. Conclusion: This study presents a comprehensive model of supportive actions that can serve as a practical framework for improving the quality of social work services and enhancing the academic outcomes of social workers' clients. By considering the multifaceted and complex factors that affect academic progress, this model assists social workers and educational institutions in developing and implementing more effective supportive programs.

تبلیغات