آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۹۳

چکیده

فراگیری رسانه و افزایش روزافزون استفاده از فضای مجازی در زندگی امروز علاوه بر فرصت ها و نقاط مثبت تهدیدها و اثرت نامطلوبی نیز بر زندگی بشر گذاشته است، از سویی دیگر گریزناپذیری در استفاده از ابزارهای ارتباطی نوین چاره ای جز آموزش و یادگیری سواد رسانه ای باقی نگذاشته است، تا بتوان علاوه بر استفاده مفید و هدفمند از فضای مجازی، اثرات نامطلوب این فضا بر جامعه ایرانی را به حداقل رساند. با توجه به امتزاج فرهنگ ایرانی با آموزه های اسلامی، ضرورت ایرانی - اسلامی کردن سواد رسانه ای بیش از پیش به چشم می آید. هدف اصلی این پژوهش کشف و دستیابی به مؤلفه های سواد رسانه ای از منظر کارشناسان مسلمان است. در این پژوهش ۱۲ نفر از صاحب نظران و کارشناسان حوزه رسانه و دین که نمایانگر سطح قابل توجه از سابقه و مشارکت علمی و تجربی در حوزه ی موضوع تحقیق بودند، به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. این پژوهش از نوع کیفی و به روش تحلیل مضمون انجام شده است. ابزار جمع آوری داده ها مصاحبه نیمه ساختار یافته و برای تحلیل داده ها از نرم افزار Maxqda استفاده شد که منتج به استخراج ۷۵۰ کد اولیه گردید. در ادامه فرایند کدگذاری توصیفی تفسیری و ترکیب و ادغام سه سطح از مضامین شامل ۶۹ مضمون پایه و۱۶ مضمون سازمان دهنده باور توحیدی، قانون محوری، زیبایی شناسی، محتوای ایرانی اسلامی، هویت مندی دینی، مالکیت و کنترل حوزه های تولید و نشر و در نهایت ۵ مضمون فراگیر مؤلفه های سواد رسانه ای از منظر کارشناسان مسلمان در حوزه های هدف، هویت، مخاطب، محتوا و قالب احصاء شد.

The components of media literacy from the point of view of Muslim experts

Media literacy and increasing use of virtual space in today's life, in addition to opportunities and positive points, has also left threats and adverse effects on human life. has not left any, so that in addition to the useful and purposeful use of virtual space, the adverse effects of this space on the Iranian society can be minimized. Considering the fusion of Iranian culture with Islamic teachings, the necessity of Iranian-Islamicization of media literacy is more visible than ever. The main goal of this research is to discover and achieve the components of media literacy from the perspective of Muslim experts. In this research, 12 experts and experts in the field of media and religion, who represented a significant level of experience and scientific and experimental participation in the field of the research subject, were selected by purposive sampling method. This research was done qualitatively and by thematic analysis method. The data collection tool was a semi-structured interview and Maxqda software was used for data analysis, which resulted in the extraction of 750 primary data. In the continuation of the process of descriptive and interpretive coding and the combination and integration of three levels of themes including 69 basic themes and 16 organizing themes of monotheistic belief, central law, aesthetics, Iranian Islamic content, religious identity, ownership and control of production and publishing areas and finally 5 overarching themes of media literacy components from the perspective of Muslim experts were calculated in the fields of purpose, identity, audience, content and format.

تبلیغات