تحلیل جامعه شناختی تحول نقاشی ایران در دوره قاجار (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
در این مقاله تحول نقاشی ایران در دوره قاجار را از منظری جامعه شناختی مورد بررسی قرار دادیم. در این میان با بررسی سیر تحول نقاشی ایران در دوران گذار از سنت به تجدد و تأکید بر نقش دو نقاش برجسته این دوران یعنی صنیع الملک و کمال الملک، با بهره گیری از نظریه های جامعه شناسی هنر پی یر بوردیو و به طور مشخص نظریه میدان های اجتماعی و منش (هبیتاس)، در پی یافتن پاسخ مناسب به پرسش هایی از این دست بر آمدیم: آثار نقاشی صنیع الملک و کمال الملک در تعامل میان منش آنان با قواعد و منطق میدان قدرت و میدان تولید هنری از چه نسبتی برخوردار است؟ چرا به رغم تربیت مشترک (منش) کمال الملک و صنیع الملک، در نهایت کمال الملک در موضوع و سوژه مسیری متفاوت از صنیع الملک در پیش گرفت؟ آیا وقوع جنبش مشروطیت در تغییر نگرش کما ل الملک و گذر او از "هنرمند قطب وابسته" به "هنرمند قطب مستقل" تاثیر داشته است؟ بدین منظور از روش ساختارگرایی تکوینی بوردیو که رویکردی تلفیقی را دنبال می کند استفاده کرده و در نهایت پس از تحلیل آن به این نتیجه رسیدیم: کمال الملک، متأثر از انقلاب مشروطه و در واکنش به تحولات اجتماعی ناشی از آن، با گذر از «هنرمند قطب وابسته» تبدیل به «هنرمند قطب مستقل» شده و این تحول اساسی و مهم را می توان آغاز شکل گیری میدان مستقل نقاشی در ایران قلمداد نمود.Sociological analysis of the evolution of Iranian painting in the Qajar period
In this article, evolution of Iranian painting in the Qajar period from sociological perspective was examined. in the meanwhile, by searching aboat the evolution of Iranian painting during the transition from tradition to modernity and emphasizing the role of two prominent painters of this period, namely Sani-ol-Molk and Kamal-ol-Molk, with using Pierre Bourdieu's sociological theories of art and specifically the theory of social fields and habitus. in order to find appropriate answers to these questions, we search aboat: what is the relationship between the paintings of Sani-ol-Molk and Kamal-ol-Molk in the interaction between their character and the rules and logic of power and the field of artistic production? why, in spite of the joint training (habitus) of Kamal-ol-Molk and Sani-ol-Molk, in the end, Kamal-ol-Molk took a different path from Sani-ol-Molk in the subject and subject? has the emergence of the constitutional movement changed the attitude of the perfectionist and his transition from an "affiliated pole artist" to an "independent pole artist"? for this purpose, we used Bourdieu's formative structuralist method, which follows an integrated approach, and finally, after analyzing it, we came to the conclusion: Kamal-ol-Molk, influenced by the constitutional revolution and in response to the social changes that resulted, by passing through the "dependent pole artist" he has become an "independent pole artist" and this fundamental and important development can be considered as the beginning of the formation of an independent painting field in Iran.