مدل های اجرا در اخبار شبکه های تلویزیونی فارسی زبان؛ مطالعه اجرای خبر در کانال های تلویزیونی "بی بی سی فارسی" و اتاق خبر "من و تو" (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
خبر تلویزیونی از دو بعد فرم و محتوا تشکیل شده است. فارغ از محتوا، فرم خبر تلویزیونی از عناصر مهم در جذب مخاطبان است. پرسش اصلی این تحقیق این است که شبکه های تلویزیونی فارسی زبان از چه مدل هایی برای تولید و ارائه خبر به مخاطبان خود استفاده می کنند؟ در این پژوهش سبک های ارائه خبر در بخش خبری " 60 دقیقه" در بی بی سی فارسی و بخش خبری "اتاق خبر" در شبکه "من و تو" مورد بررسی قرار گرفتند. یافته ها نشان می دهند در بخش خبری «اتاق خبر» «شبکه تلویزیونی من و تو» از مدلی که می توان عامه پسند نامید استفاده می شود. این پلتفورم بر وجوه پاتوس در رتوریک خبر مبتنی است و تلاش دارد تا احساسات بینندگان را تحت تاثیر قرار دهد. در «برنامه شصت دقیقه» شبکه تلویزیونی بی بی سی فارسی، عمدتا «مدل تحلیلی» مورد استفاده قرار می گیرد. که برای پرورش اخبار از گزارشهای خبری و مصاحبه با شخصیت های متخصص و یا دانشگاهی و یا کارشناسان و مدیران سازمان های جهانی و به طور کلی افراد شناخته شده و معتبر استفاده می کند. از سوی دیگر به نظر می رسد اتاق خبر شبکه من و تو در اجرای خبر از تلفیقی از عناصر اجرای تجاری و نمایشی استفاده می کند در حالیکه برنامه شصت دقیق تلاش دارد تا تلفیقی از سبک های مختلف(اخلاقی، تجاری و نمایشی) را در دستور کار خود قرار دهد.Performance models in the news of Persian language television channels
TV news consists of two dimensions, form and content. Regardless of the content, the form of television news is one of the important elements in attracting audiences. The main question of this research is, what models do Persian language TV channels use to produce and present news to their audience? In this research, the styles of news presentation in "60 Minutes" news section on BBC Farsi and "Ataq Khabar" news section on "Man and You" channel were investigated. The findings show that a model that can be called popular is used in the news section of "Newsroom" of "Man and You TV Network". This platform is based on the aspects of pathos in the rhetoric of the news and tries to influence the emotions of the viewers. "Analytical model" is mainly used in the "Sixty Minutes Program" of the BBC Persian TV channel. which uses news reports and interviews with expert or academic personalities or experts and managers of global organizations and generally well-known and reliable people to develop news. On the other hand, it seems that the newsroom of Man and to network uses a combination of elements of commercial and theatrical performance in its news execution, while the Sixty Accurate program tries to combine different styles (ethical, commercial and theatrical) in order put your work.