کاربست مفهوم هنر اشراقی و سمبل فطری شهید آوینی در رسانه دینی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
در حوزه فرهنگ، رسانه و هنر، بیان مفاهیم معنوی و غیرملموس، معمول تر از مفاهیم مادی و ملموس است. از این رو، ابداع راهبردهای فرهنگی و هنری مؤثر در جهت انتقال پیام به مخاطب از سوی تهیه کننده و کارگردان، ضروری است. در رسانه ملی نیز برنامه های با محوریت دین و با هدف گفت وگو پیرامون جهان بینی اسلامی، بیشتر در معرض این موضوع هستند و لازم است مفاهیم معنوی و غیرمادی را به شیوه مناسب و تأثیرگذار به مخاطب ابلاغ کنند. بنابراین، استفاده از قالب و ساختارهایی که سازندگان برنامه ها را در این امر یاری کند، ضروری است. هدف این پژوهش، بررسی کاربست الگوی اشراقی و سمبل فطری شهید آوینی در رسانه دینی است. در این تحقیق، از روش توصیفی- تحلیلی استفاده شده است. شیوه گردآوری داده ها، کتابخانه ای و براساس تحلیل داده های تطبیقی و مشاهده برنامه ها یا تولیدات این حوزه است. مطالعه موردی این پژوهش نیز واکاوی برنامه تلویزیونی «زندگی پس از زندگی» ویژه برنامه افطار شبکه چهار سیمای جمهوری اسلامی است که از سال 1399 تا 1403 پخش شده است. با انتخاب نمونه های تصادفی برنامه هایی از این مجموعه، به تحلیل فرم و محتوای آن پرداخته شده تا مشخص شود چه میزان از عناصر آنها، مبتنی بر رویکرد هنر اشراقی و سمبل فطری است. براساس نتایج، مؤلفه های موجود در مقوله هنر اشراقی شهید آوینی که بیش تر در سینما به کار گرفته شده اند، قابلیت پرداخت و استفاده در برنامه های دینی رسانه ملی را نیز دارند. بهره گیری از عناصر مبتنی بر سمبل فطری در وجه هنری و نمایشی برنامه ها، می تواند در ابلاغ مفاهیم معنوی به صورت درونی و نهانی در مخاطب، کارساز و مؤثر باشد.The Application of the Concept of Luminous Art and the Natural Symbol of Martyr Avini in Religious Media
In the field of culture, media and art, expressing spiritual and intangible concepts is more common than expressing material and tangible concepts. Therefore, it is necessary to invent effective cultural and artistic strategies in order to convey the message to the audience by the producer and director. In the national media, religion-centered programs to discuss the Islamic worldview are more exposed to this issue, and it is necessary that they communicate spiritual and non-material concepts to the audience properly and effectively. Therefore, applying the formats and structures that help program creators in this regard is necessary. This research aims to investigate the application of the luminous model and the natural symbol of martyr Avini in the religious media. In this research, the descriptive-analytical method has been used. The data collection method is library and is based on comparative data analysis and watching the programs or productions of this field. The case study of this research is the analysis of the television program "Life After Life", a special program of IRIB’s TV4 for Iftar, which was broadcast from 2020 to 2024. By selecting random samples of programs from this collection, its form and content have been analyzed to determine how much of their elements are based on the approach of luminous art and natural symbols. Based on the results, the components in the luminous art category of martyr Avini, which are mostly used in cinema, can be dealt with and used in religious programs of the IRIB. The use of natural symbol-based elements in the artistic and theatrical aspect of programs can be efficient and effective in conveying spiritual concepts in an internal and hidden way to the audience