طراحی مدل رهبری فروتنانه برای مدیران مدارس ابتدایی (نظریه داده بنیاد) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
بهبود روابط بین رهبر و پیرو، می تواند تأثیر مستقیمی بر بهتر انجام شدن امور داشته باشد که این طراحی و بازنگری مجدد بدون به کارگیری رهبری فروتنانه، ممکن نخواهد بود. هدف از انجام این پژوهش، دستیابی به الگوی رهبری فروتنانه برای مدیران مدارس ابتدایی بود. بنابراین، این پژوهش به دنبال پاسخگویی به این سؤال بوده است که: « مؤلفه های رهبری فروتنانه برای مدیران مدارس ابتدایی کدام است؟». برای این منظور از روش تحقیق کیفی، به شیوه نظریه برخاسته از داده ها استفاده شده است. مصاحبه های عمقی با متخصصین مدیریت آموزشی و آموزش ابتدایی که در زمینه فرایند موردمطالعه، صاحب اثر و تجربه بودند، انجام شد که با روش نمونه گیری هدف مند انتخاب شدند. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل مضمون استراس و کوربین و با کاربرد نرم افزار MAXQDA استفاده شد. تحلیل مصاحبه ها و همچنین اسناد و مطالعات مرتبط، به شکل گیری نظریه منجر شد. الگوی به دست آمده از این پژوهش نشان می دهد، عوامل علی موجد رهبری فروتنانه؛ تعهد دینی، عاطفه مثبت، هوش اخلاقی، هوش هیجانی، تعهدسازمانی و تشویق به مشارکت است و ویژگی شخصیتی رهبر، حمایت مدیریت ارشد، ویژگی شخصیتی پیروان، ویژگی فردی، فرهنگ سازمانی و ارزش های فرهنگی به عنوان عامل های محیطی بر مطلوبیت ایجاد رهبری فروتنانه مؤثر است که چنانچه امور فوق مسیر تحقق را امکان پذیر نماید، راهبردهای غنی سازی مسیرهای ارتباطی، آگاه سازی درراستای ادراک فروتنی، بازطراحی چشم انداز سازمان مبتنی بر رویکرد فروتنانه، توانمندسازی ساختاری، توانمندسازی شناختی، توانمندسازی روان شناختی، امنیت روانی و پویایی گروهی را پیش می گیرد که در نتیجه آنها، مدل رهبری فروتنانه ایجاد می شود.Designing a Humble Leadership Model for Primary Schools Principals (Grounded Theory)
Improving the relationship between the leader and the followers can have a direct impact on performing the given tasks much better. Designing and revising will not take place without having humble leadership. This research is aimed at achieving a humble leadership model for the principals of elementary schools. Hence, it is intended to answer the question regarding the components of humble leadership for elementary school principals. To achieve this goal, qualitative research method was used in the context of grounded theory. In-depth interviews were conducted with experts of educational management and primary education having experience in the related fields who were selected by purposive sampling. Using MAXQDA software, the researchers analyzed the data by Strauss and Corbin's thematic analysis method. The analysis of the interviews as well as the related documents and studies led to the formation of the theory. The analysis of the interviews as well as related documents and studies led to the formation of the theory. The model obtained from this research shows that the causal factors that create humble leadership include religious commitment, positive emotion, moral intelligence, emotional intelligence, organizational commitment and encouragement for participatation. Moreover, personality characteristics of the leader, the support by senior management, the personality characteristics of the followers, individual characteristics, organizational culture and cultural values, as environmental factors, affect the desirability of creating humble leadership. If these components pave the way for the realization of humble leadership, the process will follow the strategies of enriching the communication channels, raising awareness in line with the perception of humility, redesigning the vision of the organization based on the humble approach, structural empowerment, cognitive empowerment, psychological empowerment, psychological security and group dynamics, as a result of which a humble leadership model will be created.