طراحی الگوی پیدایش پدیده نافرمانی مقابله ای در سازمان های دولتی با روش TISM فازی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
اهداف: نقش بسیار مهم منابع انسانی در سازمان ها موجب شده است که مدیران به رفتار و عملکرد منابع انسانی، اهمیت ویژه ای بدهند؛ چراکه هرگونه مشکل و اختلال در عملکرد منابع انسانی، تأثیری مستقیم بر پیشرفت یا پسرفت سازمان ها خواهد داشت. بااین وجود، نابسامانی های رفتاری با تأثیر بر عوامل مختلف نظیر عملکرد، رفتار و ارتباطات منابع انسانی با تمام بخش های سازمان به مثابه نوعی آفت عمل می کنند. یک نمونه از این نابسامانی ها، اختلال نافرمانی مقابله ای است. لذا پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی پیدایش نافرمانی مقابله ای در سازمان های دولتی صورت پذیرفت. روش: پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی است و درزمره پژوهش های اکتشافی قرار می گیرد. جامعه آماری پژوهش حاضر خبرگان متشکل از مدیران سازمان های دولتی می باشند که با استفاده از روش نمونه گیری هدف مند و براساس اصل اشباع نظری، ۲۰ نفر از آنان به عنوان اعضای نمونه انتخاب شده اند. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی، مصاحبه و در بخش کمی، پرسشنامه است. در این پژوهش برای تحلیل داده ها در بخش کیفی از روش تحلیل محتوا و کدگذاری با نرم افزار اطلس تی استفاده شد. برای بررسی روایی و پایایی ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی از روش محتوایی و روایی نظری و پایایی درون کدگذار- میان کدگذار و برای تحلیل کمی از روش مدل سازی ساختاری تفسیری کل فازی استفاده شد. یافته ها و نتایج: نتایج پژوهش متشکل از ارائه و طراحی الگوی پیدایش اختلال نافرمانی مقابله ای در سازمان های دولتی در چهار محور اصلی شامل بستر ها، تشدید کننده های اختلال نافرمانی مقابله ای، ابعاد اختلال نافرمانی مقابله ای و پیامدهای آن می باشد.Designing a Model of the Emergence Pattern of Confrontational Disobedience in Governmental Organizations with Fuzzy TISM Method
Objectives: The very important role of human resource in organizations has made managers pay special attention to the behavior and performance of human resources, because any problem and disruption in the performance of human resources can have a direct impact on the progress or regression of organizations. Nevertheless, behavioral disorders act like pest in the organization by affecting various factors such as performance, behavior and communications of human resources in all parts of the organization. Confrontational disobedience disorder can be regarded as an example of these disorders. Hence, this research was carried out with the aim of designing a model of confrontational disobedience in government organizations.
Method: This applied research falls into the category of exploratory research. The statistical population of this research includes experts consisting of managers of governmental organizations, 20 of whom are selected as the sample by the members through purposeful sampling method on the basis of the principle of theoretical saturation. The research tools for collecting information includes interviews in the qualitative stage and a questionnaire in the quantitative stage. In this research, content analysis and coding with Atlas T software were used to analyze the data in the qualitative stage. To test the validity and reliability of the data collection tools in the qualitative part, content method, theoretical validity and intra-coder vs inter-coder reliability were used. Furthermore, Fuzzy interpretive structural modeling method was used for quantitative analysis.
Findings and results: The research resulted in designing the model of the pattern of the emergence of confrontational disobedience disorder in government organizations in four main axes, including the context, intensifiers of confrontational disobedience disorder, dimensions of confrontational disobedience disorder, and its outcomes.