آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۶۰

چکیده

زمینه و هدف: مدیران ارشد شرکت ها، به عنوان سکانداران اصلی هدایت و رهبری شرکت ها، بر تصمیمات استراتژیک شرکت تأثیر قابل توجهی دارند، لذا می توانند تصمیمات شرکت در رابطه با ایفای مسئولیت اجتماعی را نیز تحت تأثیر قرار دهند. پژوهش های زیادی در زمینه ویژگی های مدیریت و تصمیمات گوناگون مالی و عملکردی شرکت ها انجام شده، اما شواهد کمی وجود دارد که ویژگی های روانشناختی مدیران را به عملکردهای غیرمالی شرکت همچون ایفای مسئولیت اجتماعی مرتبط سازد. این مسئله تا حدودی به ویژگی های شخصیتی مدیران نیز ارتباط دارد. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی رویکردهای شناختی مدیران (احتیاط و محافظه کاری و خوش بینی-بدبینی) در هنگام تصمیم گیری بر ایفای مسئولیت اجتماعی شرکت، شکل گرفته است. روش شناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و از منظر روش پژوهش از نوع کمی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل مدیران و کارشناسان مالی در شرکت های بورسی اوراق بهادار تهران است که با کمک جدول مورگان تعداد 213 نفر انتخاب شدند.  ابزار پژوهش پرسشنامه های استاندارد می باشد و روش تجزیه و تحلیل به کمک تحلیل عاملی تاییدی انجام شد. یافته ها و نتیجه گیری: نتایج نشان داد بین احتیاط و محافظه کاری مدیران و خوش بینی مدیران با ایفای مسئولیت اجتماعی در سطح اطمینان 95 درصد ارتباط معناداری وجود دارد. به طور کلی نتایج این تحقیق نشان می د هد که ویژگی های شخصیتی مدیران بر ایفای مسئولیت اجتماعی مدیران در شرکت ها تأثیرگذار است.

Examining the Cognitive Approaches of Managers (Caution and Conservatism and Optimism-Pessimism) When Making Decisions on Fulfilling the Company's Social Responsibility

Context and purpose: Senior managers of companies, as the main helmsmen of companies' guidance and leadership, have a significant influence on the company's strategic decisions, so they can also influence the company's decisions regarding fulfilling social responsibility. Many researches have been conducted in the field of management characteristics and various financial and functional decisions of companies, but there is little evidence that relates the psychological characteristics of managers to the company's non-financial functions such as fulfilling social responsibility. This issue is also related to the personality characteristics of managers. Therefore, the present study was formed with the aim of investigating the cognitive approaches of managers (caution and conservatism and optimism-pessimism) when making decisions on fulfilling the social responsibility of the company. Methodology: The current research is applied and quantitative from the point of view of the research method. The statistical population of the current research includes managers and financial experts in Tehran stock exchange companies, who were selected with the help of Morgan's table in the number of 213 people. The research tool is standard questionnaires and the analysis method was done with the help of confirmatory factor analysis. Findings and conclusions: The results showed that there is a significant relationship between the caution and conservatism of managers and the optimism of managers with fulfilling social responsibility at the 95% confidence level. In general, the results of this research show that the personality characteristics of managers have an impact on the social responsibility of managers in companies.

تبلیغات