آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۸۰

چکیده

از آن جا که سنخ وجودیِ علم براساس مبانی هستی شناسی حکمت متعالیه، مُجرد (غیر مادی) است، در فرایند ادراک مادیات، باید این امور را به ساحت تجردیِ نفس، نزدیک تر نمود تا دریافت علم آسان تر و در عین حال دقیق تر صورت پذیرد. برای نزدیک تر نمودنِ امور مادی به ساحت تجردیِ نفس، وجود پدیده هایی که نقش اعدادی برای تجرید امور مادی دارند، ضرورت دارد؛ همچنان که وجود اندام هاى حسى، مانند گوش و چشم، و بخش هاى گوناگون مغز، برای ادراک امور مادی ضرورت دارد. چه اینکه این امور، زمینه تحقق ادراک را که امری مجرد است، فراهم می کنند. بنابراین ضروری است، تمام اموری که در دریافتِ واقعیِ محتوای آموزش نقش ایفا می کنند، شناخته شوند و براساس شناخت این امور، ابزار لازم برای مسانخت (متناسب سازی) حداکثری بین محتوای آموزشی (مُدرَک) و یاد گیرنده (مُدرِک) فراهم شود، تا از این رهگذر، فرایند یادگیری تسهیل پیدا کند.

A Study of The Quiddity of Learning Elements and Tools and Their Application Based on Ontological and Epistemological Principles of Transcendental Wisdom

Since, according to the ontological principles of transcendental wisdom, the existential nature of knowledge is abstract (non-material), so in the process of perceiving material things, these should be brought closer to the abstract realm of the soul to make acquisition of knowledge easier and more precise. To bring material things closer to the abstract realm of the soul, phenomena that play a subsidiary role in abstracting material things are necessary. Similarly, the existence of sensory organs, such as ears and eyes, and various parts of the brain, are also necessary for perceiving material things. These elements provide the conditions for the realization of perception, which is an abstract entity. Therefore, it is essential to identify all factors that play a role in the real acquisition of educational content, and based on this knowledge, provide the necessary tools for maximum compatibility between the educational content (perceived) and the learner (perceiver) in order to facilitate the learning process.

تبلیغات