مقایسه زیبایی طبیعی و زیبایی هنری در فلسفه آکویناس (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف اصلی در این پژوهش، تبیین نسبت زیبایی هنری و زیبایی طبیعی از منظر آکویناس است. پژوهش حاضر از نوع بنیادی و ماهیت آن، تبیینی – تحلیلی است. گردآوری اطلاعات، با روش کتابخانه ای و تحلیل کیفی است. این پژوهش نشان می دهد که در هر دو نوع، با زیبایی محسوس روبه رو هستیم. هر دو زیبایی، ناقص و بازتابی از زیبایی کامل الهی هستند. زیبایی طبیعی، بدون دخالت انسان و زیبایی هنری، با دخالت انسان است. احساس زیباشناختی صرف و مختلف در هر دو نوع زیبایی وجود دارد. خدا دلیل زیبایی طبیعی است. زیبایی هنری خلق صورت نیست، بلکه بازنمایی یا تغییر صورت است. زیبایی طبیعی برتر از زیبایی هنری است؛ چراکه اصل به عنوان معیار زیبایی، طبیعت است و زیبایی هنری به نوعی برگرفته از زیبایی طبیعی است. معیارهای زیبایی ساز (هماهنگی، تناسب، وضوح و کمال) در دو نوع زیبایی طبیعی و هنری جاری هستند. دیدگاه آکویناس در باره زیبایی طبیعی، توصیفی است.Comparison of Natural Beauty and Artistic Beauty in the Philosophy of Aquinas
The main goal of this research is to explain the relationship between artistic and natural beauty from Aquinas' point of view. This study is fundamental type and its nature is explanatory-analytical. Information is collected using the library method and qualitative analysis. This research shows that in both types, we are facing tangible beauty. Both beauties are imperfect and a reflection of the perfect beauty of God. Natural beauty is without human intervention and artistic beauty is without human intervention. God is the cause of natural beauty. Artistic beauty is not the creation of the face, but the representation or transformation of the face. Natural beauty is superior to artistic beauty; because the principle as a measure of beauty is nature, and artistic beauty is somehow derived from natural beauty. Beauty criteria (harmony, proportion, clarity, and perfection) are current in natural and artistic beauty. Aquinas' view of natural beauty is descriptive.