آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۴۸

چکیده

معرفی سیره و سیمای امام رضا (ع) و شناساندن شخصیت ایشان از اهداف نویسندگان و سرایندگان ادبیات رضوی کودک و نوجوان است که فعالان این عرصه به عنوان یک رسالت به آن نگریسته و سعی دارند با شیوه های مختلف به این مهم دست یابند. توجه به این نکته که معرفی سیمای امام رضا(ع) به چه شکل مطلوب و مناسب تر است، می تواند در برنامه ریزی، تصمیمات و ارتقای کیفیت آثار رضوی برای کودکان و نوجوانان تأثیر زیادی داشته باشد. به همین دلیل هدف این پژوهش واکاوی ویژگی های معرفی مطلوب و مناسب سیره و سیمای امام رضا(ع) در ادبیات داستانی کودک و نوجوان و غنا بخشیدن به آن از دید متخصصان این حوزه براساس رویکرد کیفی و نظریه زمینه ای است. داده های مورد نیاز از طریق نمونه گیری نظری و هدفمند توسط مصاحبه های عمیق نیمه ساختاریافته با معلمان و متخصصان حوزه ادبیات و کودک در شهر قم گردآوری و طی سه فرایند: کدگذاری باز، محوری و گزینشی، مفهوم پردازی و تجزیه تحلیل شده است. یافته های پژوهش شامل 162 مفهوم اولیه، 55 مضمون فرعی و 18 مضمون اصلی بود که مقوله هسته، «غنای معرفی سیمای امام رضا (ع) در ادبیات کودک و نوجوان» برساخت گردید. همچنین مدل الگوواره ای، شرایط و علل، عوامل و ضرورت های لازم را بازنمایی می کند. برای غنای معرفی و شناساندن سیره و سیمای امام رضا (ع) در ادبیات داستانی کودک و نوجوان لازم است تمام مؤلفه های اثرگذار با اتخاذ تدابیر و استراتژی های لازم، پیامدهای این امر را فراهم سازند. 

The richness of introducing Imam Reza's life and appearance in children's and adolescent literature from the perspective of literature and children's experts in Qom using the Foundation's data method

Introducing Imam Reza's life and character and getting to know his personality is one of the main goals of the writers and composers of Razavi literature for children and teenagers,which is a mission and they try to achieve it in different ways. Paying attention to how the image of Imam Reza (a.s.) should be introduced can have an effect on planning,decisions and improving the quality of Razavi's works for children and teenagers. For this reason, the aim of the current research is to analyze the characteristics of the desirable and appropriate introduction of Imam Reza's life and appearance in children's and adolescent fiction literature and to enrich it from the perspective of experts in this field based on a qualitative approach and contextual theory.The required data were collected through theoretical and targeted sampling through in-depth semi-structured interviews with teachers and experts in the field of literature and children in the city of Qom and through three processes; Open, central and selective coding, conceptualization and analysis.The findings of the research included 162 primary concepts, 55 sub-themes and 18 main themes, and the core category was "the richness of introducing the image of Imam Reza (a.s.) in children's and adolescent literature". Also, the paradigm model represents conditions and causes, factors and necessary necessities. In order to enrich the introduction and familiarization of Imam Reza (a.s.) in fiction literature for children and teenagers,it is necessary for all the influential components to provide the consequences of this by adopting the necessary measures and strategies.

تبلیغات