مروری بر رویکرد مبتنی بر تحلیل تاریخ و فلسفه علم در آموزش زیست شناسی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
آگاهی از تاریخ علم، البته نه صرفاً از منظر تقویمی و داستانی تاریخ علم، بلکه با رویکرد تحلیلی آن، با برانگیختن کنجکاوی و افزایش انگیزه یادگیرندگان، می تواند به درک بهتر دانش علمی پذیرفته شده منجر شود. این مطالعه از نوع مروری است. مطالب موجود در مقاله، با جستجوی متون مقالات اینترنتی، کتب و پایان نامه های پایگاههای اطلاعاتی همچون گوگل اسکولار، پاب مد، ساینس دایرکت گردآوری و بررسی شد. به منظور تسهیل فرایند یاددهی- یادگیری موضوعات درسی و کاهش کج فهمی ها، تحقیقاتی بر روی تاثیر تاریخ و فلسفه چگونگی شکل گیری نظریات و مفاهیم مختلف دروس علوم تجربی صورت گرفته است. مطالعه داستان های تاریخی شکل گیری نظریات و مفاهیم علمی، کلید و بستر بیان چگونگی تکوین نظریه های علمی هستند. هدف از این مطالعه، مروری بر نقش و پیامدهای رویکرد تاریخ و فلسفه علم در شکل گیری نظریات و موضوعات ارائه شده و نیز نحوه آموزش این مفاهیم در کتابهای درسی زیست شناسی است. به منظور استفاده بهینه از نقش تاریخ علم در پروسه یادگیری- یادهی، می توان از روش های مختلفی همچون بازتولید آزمایش های تاریخی، بازسازی نمایشی از وقایع تاریخی و زندگی نامه دانشمندان مطرح در زیست شناسی بهره برد.A review of the approach based on the analysis of history and philosophy of science in biology education
Knowledge of the history of science, of course, not only from the perspective of the calendar and story of the history of science but with its analytical approach, by arousing curiosity and increasing the motivation of learners, can lead to a better understanding of accepted scientific knowledge. This study is a review type. The contents of the article were collected and analyzed by searching the texts in databases such as Google Scholar,, and Science Direct. Research has been done on the influence of history and philosophy on the formation of theories and concepts of experimental science courses. Studying the historical stories of the formation of scientific theories and concepts is the key and platform for expressing how scientific theories are formed. The purpose of this study is to review the role and consequences of the approach of history and philosophy of science in the formation of ideas and topics, as well as the way of teaching these concepts in biology textbooks. In order to optimally use the role of the history of science in the learning-memorization process, various methods can be used, such as reproducing historical experiments, reconstructing a show of historical events, and biographies of famous scientists in biology.