تأثیر فضای مجازی و تکنولوژی های نوین بر سلامت روان و سبک زندگی دانش آموزان
آرشیو
چکیده
پژوهش حاضر با بررسی تأثیرات مثبت و منفی فضای مجازی و تکنولوژی های نوین بر سلامت روان و سبک زندگی دانش آموزان در دوره دوم ابتدایی صورت گرفته است .این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش گردآوری داده ها، توصیفی پیمایشی بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان دوره دوم ابتدایی بود که حدود500 نفر که در سال تحصیلی 1402-1401 در استان تهران منطقه رودهن مشغول به تحصیل بودند. نمونه آماری با توجه جدول کرجسی و مورگان 350نفر برآورد شد که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه آسیب های فضای مجازی و تکنولوژی های نوین استفاده شده است . در این پژوهش بعد از تایید روایی، پایایی هر یک از پرسشنامه ها به ترتیب80/0، 82/0 محاسبه گردید. برای تجزیه وتحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. در سطح توصیفی از شاخص هایی مانند میانگین، واریانس، انحراف استاندارد، فراوانی و درصد استفاده شد. برای آزمون فرضیه ها پژوهش از روش آزمون تی تک نمونهای، تحلیل فریدمن استفاده شد؛ و به کمک نرم افزار.22 اس پی اس اس استفاده گردید. نتایج حاکی ازآن است که فضای مجازی آسیب هایی چون شکاف نسل ها، اعتیاد به فضای مجازی، انزوای اجتماعی، تعارض ارزش ها و... را درپی دارد.The effect of virtual space and new technologies (Internet and computer) on students' mental health and lifestyle
The current research was conducted by examining the positive and negative effects of virtual spaces and new technologies on the mental health and lifestyle of students in the second year of elementary school. The statistical population included the students of the second year of elementary school, about 500 people who were studying in the academic year of 1402-1401 in Tehran province, Roudhen region. The statistical sample was estimated to be 350 people according to the table of Karjesi and Morgan, who were selected by random cluster sampling. To collect the data, the questionnaire of virtual space injuries and new technologies have been used. In this research, after confirming the validity, the reliability of each questionnaire was calculated as 0.80 and 0.82 respectively. Descriptive and inferential statistics were used to analyze the data. At the descriptive level, indicators such as mean, variance, standard deviation, frequency and percentage were used. To test the hypotheses of the research, one-sample t-test, Friedman's analysis was used; and with the help of SPSS 22 software was used. The results indicate that the virtual space causes harm such as generation gap, addiction to virtual space, social isolation, conflict of values, etcachers.