تأثیر رویکردهای آموزشی معلمان بر آموزش مؤثر جغرافیا در دبیرستان های منتخب ایران
آرشیو
چکیده
امروزه آموزش جغرافیا، جهت آشنایی دانش آموزان با ویژگی های طبیعی و انسانی کشور خود و سایر کشورها اهمیت خاصی در نظام برنامه ریزی آنها دارد. جغرافیا یک درس ضروری جهت آماده سازی دانش آموزان برای آینده است.آموزش جغرافیا در چارچوب یک عنوان درسی خاص به منظور ایجاد فرصت های مناسب یادگیری برای اهداف کلی و جزئی در ایران انجام می شود. اگرچه کتاب های درسی توسط سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، در سه حیطه یادگیری شناختی، مهارتی و نگرشی تهیه می شوند، اما در نهایت معلمان جغرافیا هستند که برنامه درسی را هماهنگ و اجرا می کنند و به رفتار پایانی که به عنوان آموزش تعریف می شود دست می یابند.این پژوهش به روش کیفی و با استفاده از فرم مصاحبه نیمه ساختاریافته صورت گرفته است. در طول مصاحبه، از معلمان سوالاتی در مورد روش های تدریس، فنون و تکنیک های آموزشی، مهارت های جغرافیایی، وسایل و مواد کمک آموزشی و نحوه مدیریت کلاس سوالاتی از آنها پرسیده شده است.جامعه آماری ما در این پژوهش 40 نفر از دبیران جغرافیای مدارس شهرهای مختلف ایران در سال تحصیلی 1402-1401می باشد که به شیوه تصادفی انتخاب شده اند. داده ها از طریق تحلیل محتوا و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی در محیط نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان می دهد، هرچند معلمان جغرافیا از روش های متناسب با برنامه درسی استفاده می کنند ولی در خصوص وسایل و مواد کمک آموزشی ضعف های وجود دارد که باید جبران شود.The effect of teachers' educational approaches on the effective teaching of geography in Iran's high schools
Today geography education has a special importance in their planning system in order to familiarize students with the natural and human characteristics of their country and other countries. Geography is an essential subject to prepare students for the future.Geography education is carried out in the framework of a specific subject in order to create suitable learning opportunities for general and partial purposes in Iran. Although the textbooks are prepared by the educational research and planning organization in the three fields of cognitive, skill and attitude learning, but in the end it is the geography teachers who coordinate and implement the curriculum and the final behavior which is defined as education.This research was conducted using a qualitative method using a semi-structured interview form. During the interview, the teachers were asked questions about teaching methods, educational techniques , geographical skills, teaching aids and how to manage the class.Our statistical population in this research is 40 geography teachers of schools in different cities of Iran in the academic year 1402, who were randomly selected.The results show that although geography teachers use methods appropriate to the curriculum, there are weaknesses in the teaching aids and materials that must be compensated.