آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۰

چکیده

جغرافیا علمی ترکیبی و کل نگر بوده و تلاش دارد پدیده های طبیعی و انسانی را در ارتباط با یکدیگر و در قالب یک مجموعه واحد مورد مطالعه قرار دهد. برای تدریس این علم، یکی از بهترین روش ها انجام گردش علمی است. هدف از این پژوهش ارزیابی قابلیت های منطقه قمیشلو در غرب استان اصفهان جهت معرفی آن به عنوان یکی از مقاصد گردش علمی به استادان و معلمان رشته جغرافیا بوده است. برای این منظور از روش تحقیق اسنادی و مطالعات میدانی در قالب مشاهده و مصاحبه استفاده شده و داده های به دست آمده توصیف و تحلیل شده اند. نتایج به دست آمده نشان می دهند که این منطقه از نظر زمین شناسی، زمین پیکرشناسی، معدنی، اقلیمی، تنوع زیستی و تاریخی دارای پتانسیل مناسبی بوده که می توان از آن به عنوان یک کارگاه آموزش جغرافیا جهت توصیف و تحلیل ارتباط متقابل بین پدیده های طبیعی و انسانی در سه بعد شناختی، مهارتی و نگرشی بهره برد. با توجه به ویژگی های خاص این منطقه و همچنین سهولت دسترسی به آن، توصیه می شود که استادان و دبیران آموزش جغرافیا برگزاری گردش علمی در این منطقه را در اولویت قرار دهند.

Identifying and evaluating potential areas for conducting scientific tours in geography education (Case study: Qomishlo region in the west of Isfahan province)

Geography is a combined and holistic science and tries to study natural and human phenomena in relation to each other and in the form of a single collection. To teach this science, one of the best methods is to conduct a scientific tour. The purpose of this research was to evaluate the capabilities of the Qomishlo region in the west of Isfahan province in order to introduce it as one of the destinations for a scientific excursion to geography professors and teachers. For this purpose, textual and visual documentary research methods and field studies in the form of observation and interview have been used and the obtained data have been described and analyzed. The obtained results show that this region has good potential in terms of geology, geomorphology, mineral, climate, biodiversity and history, which can be used as a geography training workshop to describe and analyze the interrelationship between phenomena. natural and human in 3 cognitive, skill and attitudinal dimensions. Therefore, according to the special features of this region and also its ease of access, it is recommended that professors and teachers of geography education prioritize holding a scientific tour in this region.

تبلیغات