آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۳۵

چکیده

پیشینه و اهداف: در سازمان های امروزی کم و بیش استفاده از کارکنان با قرارداد کاری موقت، مشاهده می شود که چالش های جدیدی را برای مدیریت منابع انسانی در روابط کاری و استخدامی این قبیل کارکنان به دنبال می آورد. مدارس دولتی ایران نیز از معلمان با قرارداد کاری موقت برای دست یابی به اهداف آموزشی و پرورشی بهره می برند که در همین راستا مسئله اصلی پژوهش حاضر، شناسایی مسائل کاری و استخدامی معلمان با قرارداد کاری موقت مدارس دولتی در نظر گرفته شد. بنابراین، هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی مدیریت منابع انسانی فراگیر در روابط کاری و استخدامی معلمان با قرارداد کاری موقت مدارس دولتی است. روش ها : این پژوهش با رویکرد کیفی و به روش تحلیل مضمون انجام پذیرفت. پس از بررسی مبانی نظری و حصول شناخت نسبت به ادبیات موضوع، 16 نفر از معلمان با قرارداد کاری موقت و مدیران و کارشناسان منابع انسانی آموزش وپرورش به روش نمونه گیری غیراحتمالی هدفمند انتخاب و مورد مصاحبه نیمه ساختاریافته قرار گرفتند. یافته ها: بر اساس تحلیل داده ها، 102 مضمون پایه و 38 مضمون سازمان دهنده شناسایی شد که در قالب 4 مضمون فراگیر نیازها و انتظارات سازمانی، ادراک مدیران و کارشناسان منابع انسانی از روابط کاری و استخدامی، قرارداد روان شناختی معلمان و ادراک معلمان از روابط کاری و استخدامی دسته بندی شدند و سپس الگوی نهایی پژوهش صورت بندی و ارائه شد. نتیجه گیری: بر اساس یافته ها، به مدیران آموزش وپرورش پیشنهاد می شود ضمن لحاظ نیازهای سازمانی، انتظارات معلمان با قرارداد کاری موقت مانند عدالت سازمانی، حمایت سازمانی، تفاهم و درک متقابل، امنیت شغلی و نظام ترجیحات آن ها را در برنامه های کاری خود مورد توجه قرار دهند و به درستی اجرا نمایند.

Providing a Model of Inclusive Human Resource Management in Teachers' Work and Employment Relationships with Temporary Employment Contracts of Public Schools: A Qualitative Study

Background and Objectives: In today's organizations, the use of employees with temporary work contracts, is more or less observed that it brings new challenges for the management of human resources in the work and employment relations of such employees. Iran's public schools also use teachers with temporary work contracts to achieve educational goals, and in this regard, the main problem of the current research was to identify the work and employment issues of teachers with temporary work contracts in public schools. Therefore, the aim of the current research is to provide a model of inclusive human resource management in the work and employment relationships of teachers with temporary work contracts in public schools. Methods: This research was conducted with a qualitative approach and thematic analysis method. After reviewing the theoretical foundations and gaining recognition about the literature, 16 people of teachers with temporary work contracts and managers and experts of human resources of education were selected by targeted non-probability sampling and subjected to semi-structured interviews. Findings: Based on the data analysis, 102 basic themes and 38 organizing themes were identified in the form of 4 overarching themes of organizational needs and expectations, managers' and human resource experts' perception of work and employment relationships, teachers' psychological contract and teachers' perception of work and employment relationships were categorized and then the final model of the research was formulated and presented. Conclusion: Based on the findings, it is suggested to education managers, while considering the organizational needs, the expectations of teachers with temporary work contracts, such as organizational justice, organizational support, understanding and mutual understanding, job security and the system of their preferences, to consider in their work programs and execute correctly.

تبلیغات