مدل سازی شناسایی عوامل موثر بر توسعه فرصت های کارآفرینانه ورزشی در حوزه آموزش و پژوهش ورزشی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: امروزه بحث توسعه فرصت های کارآفرینانه در همه رشته ها از جمله ورزش مورد تاکید است. بنابراین، هدف این مطالعه مدل سازی شناسایی عوامل موثر بر توسعه فرصت های کارآفرینانه ورزشی در حوزه آموزش و پژوهش ورزشی بود.روش شناسی:روش پژوهش از نظر راهبرد آﻣﯿﺨﺘﻪ با طرح اکتشافی- متوالی و هدف کاربردی- توسعه ایمی باشد.که بامصاحبه هاینیمه ساختاریافته تا رسیدن به اشباع نظری و اجماع دربخش کیفی: 40 نفر از خبرگان دانشگاهی، کارآفرینان و مدیران ورزشی با نمونه گیریهدفمند نظری مشارکت داشتند.در بخش کمّی: با نمونه گیری تصادفی 164 نفر از کارآفرینان ورزشی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی مدیریت ورزشی، انتخاب شدند. ابزار پژوهشمصاحبه های نیمه ساختاریافتهو ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ی محقق ساخته در مقیاس5 ارزشی لیکرت جهت تعیین اﻫﻤﯿﺖمقوله ها و برازش مدلبود که رواییابزار توسط اعضای گروه دلفیو پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تأیید شد. تجزیه و تحلیلداده ها به روش حداقل مربعات جزئی با نرم افزار آماری واریانس محور «Smart PLS(3)» انجام ﺷﺪ.یافته ها: یافته های تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که فرصت های کارآفرینانه ورزشی در حوزه آموزش و پژوهش ورزشی دارای 52 گویه در 8 عامل محیط کسب وکار کارآفرینانه، هوشیاری کارآفرینانه، آموزش کارآفرینانه، پژوهش کارآفرینانه، بازاریابی کارآفرینانه، زیرساخت های آموزشی و پژوهشی کارآفرینانه، عوامل فردی و شبکه های اجتماعی بود که بار عاملی، روایی همگرا با روش میانگین واریانس استخراج شده و پایایی برای همه آنها بالاتر از 70/0 محاسبه شد. همچنین، مدل شناسایی عوامل موثر بر توسعه فرصت های کارآفرینانه ورزشی در حوزه آموزش و پژوهش ورزشی برازش مناسبی داشت و مدل مذکور بر هر یک از هشت عامل مذکور اثر مثبت و معناداری داشت (001/0P<).بحث و نتیجه گیری: نتایج حاکی از هشت عامل مهم و موثر برای توسعه فرصت های کارآفرینانه ورزشی در حوزه آموزش و پژوهش ورزشی بود. بنابراین، برای بهبود فرصت های کارآفرینانه ورزشی در حوزه آموزش و پژوهش ورزشی می توان شرایط را برای بهبود و ارتقای محیط کسب وکار کارآفرینانه، هوشیاری کارآفرینانه، آموزش کارآفرینانه، پژوهش کارآفرینانه، بازاریابی کارآفرینانه، زیرساخت های آموزشی و پژوهشی کارآفرینانه، عوامل فردی و شبکه های اجتماعی فراهم آورد.Modeling to Identify Factors Affecting the Development of Sports Entrepreneurial Opportunities in the Field of Sports Education and Research
Purpose: Today, the discussion about development of entrepreneurial opportunities is emphasized in all fields, including sports. Therefore, the purpose of this study was modeling to identifying factors affecting the development of sports entrepreneurial opportunities in the field of sports education and research.Methodology: The research method was exploratory-sequential concerning strategy and applied-developmental in terms of purpose. Using purposeful sampling, semi-structured interviews was used to reach theoretical saturation and consensus in the qualitative section with 40 academic experts, sports entrepreneurs and sport manager. Then, 164 people were selected from these people, using the random sampling method in the quantitative part. The instruments included semi-structured interviews and a researcher-made questionnaire based on a 5-point Likert scale to determine these categories and model fit. Data analysis was performed using the partial least squares method using variance-based statistical software Smart PLS 3.Findings: The findings of the exploratory factor analysis showed that factors affecting the development of the sports entrepreneurial opportunities in the field of sports education and research had 52 items in 8 factors of entrepreneurial business environment, entrepreneurial awareness, entrepreneurial education, entrepreneurial research, entrepreneurial marketing, entrepreneurial educational and research infrastructure, individual factors and social networks, which factor loading, convergent validity by average variance extracted method and reliability for all of them was calculated above 0.70. Also, the model of identifying the factors affecting the development of sports entrepreneurial opportunities in the field of sports education and research had a good fit and the mentioned model had a positive and significant effect on each of the eight mentioned factors (P<0.001).Conclusion: The results indicated eight important and effective factors for developing sports entrepreneurial opportunities in the field of sports education and research. Therefore, to improve sports entrepreneurial opportunities in the field of sports education and research, can be provided conditions to improve and promote the entrepreneurial business environment, entrepreneurial awareness, entrepreneurial education, entrepreneurial research, entrepreneurial marketing, entrepreneurial educational and research infrastructure, individual factors and social networks.