طراحی الگوی مدیریت اثربخش در مدارس هزاره سوم (مطالعه موردی مدیران مدارس استان اردبیل) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، طراحی الگوی مدیریت اثربخش در مدارس هزاره سوم بود.روش شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا تلفیقی بود. جامعه پژوهش کیفی شامل اساتید دانشگاهی در سال تحصیلی 401-1400 بودند که به روش نمونه گیری هدفمند و بر اساس اصل اشباع نظری 16 نفر انتخاب شدند. در بخش کمی نیز جامعه آماری شامل مدیران استان اردبیل بودند که تعداد 300 نفر با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کیفی مصاحبه های نیمه ساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه بودند. برای اعتبار یافته ها در بخش کیفی از دیدگاه خبرگان و پایایی از ضریب توافق بین کدگذاران استفاده شد. در بخش کمی نیز از اعتبار صوری و پایایی با آلفای کرونباخ 89 درصد شد. برای تجزیه و تحلیل در بخش کیفی از کدگذاری و در بخش کمی از روش معادلات ساختاری با نرم افزار Pls Smart استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد 237 کد اولیه، 32 کد محوری در قالب شرایط علّی، زمینه ای، مداخله گر، راهبردها و پیامدها شناسایی شد. شرایط علّی پیش بین قوی (میزان استون-گایسر برابر 521/0) برای مدیریت اثربخش مدارس بود. همچنین، متغیرهای شرایط زمینه ای، مدیریت اثربخش مدارس و شرایط مداخله گر پیش بین قوی (میزان استون-گایسر برابر 732/0) برای متغیر راهبردها و راهبردها نیز پیش بین قوی (میزان استون-گایسر برابر 672/0) برای متغیر پیامدهای ناشی از مدیریت اثربخش مدارس بودند. بحث و نتیجه گیری: بر اساس نتایج می توان گفت مدل مدیریت اثربخش در مدارس هزاره سوم از برازش مناسبی برخوردار است و می توان آن را در سیستم های آموزشی (مدارس) اجرا و با حرکت به سوی این الگو، شاهد تغییر اساسی در توسعه مدیریت اثربخش در مدارس هزاره سوم شاهد بود.Designing an Effective Management Model in Third Millennium Schools (Case Study of School Principals in Ardabil Province)
Purpose: The aim of this study was to design an effective management model in third millennium schools.Methodology: The present study was applied in terms of purpose and integrated in terms of implementation method. The population of qualitative research included university professors in the academic year 2021-22 who were selected by purposive sampling method based on the principle of theoretical saturation 16 people. In the quantitative part of the research, the statistical population included the managers of Ardabil province, of which 300 people were selected by random sampling method. The research tools were semi-structured interviews in the qualitative part and questionnaires in the quantitative part. To validate the findings in the qualitative part from the perspective of experts and reliability, the coefficient of agreement between the coders was used. In a small part, the face value and reliability with Cronbach's alpha was 89%. Coding was used for analysis in the qualitative part and structural equation method with Pls Smart software was used in the quantitative part.Findings: The results showed that 237 initial codes, 32 axial codes were identified in the form of causal, contextual, intervening, strategies and consequences. Causal conditions were strong predictors (Aston-Geiser scale equal to 0.521) for effective school management. Also, the variables of contextual conditions, effective school management and intervention conditions are strong predictors (Aston-Geiser scale equal to 0.732) for the variable of strategies and strategies are also strong predictors (Aston-Geiser scale equal to 0.672) for the outcome variable. Effective management of schools.Conclusion: it can be said that the final model derived from the qualitative part of the research has a good fit and can be implemented in educational systems (schools) and by moving towards this model, witness a fundamental change in the development of effective management in third millennium schools.