تبیین سهم ابعاد شخصیت در رفتارهای ارتقادهنده سلامت تحصیلی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: با توجه به اهمیت رفتارهای مرتبط با سلامت تحصیلی در دانش آموزان، پژوهش حاضر با هدف تبیین سهم ابعاد شخصیت در رفتارهای ارتقادهنده سلامت تحصیلی انجام شد. روش شناسی: این مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم شهر کرج در سال تحصیلی 400-1399 بودند. نمونه پژوهش 150 نفر برآورد که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از سیاهه ویژگی های شخصیتی (Costa and McCrae, 1992) و پرسشنامه رفتارهای سبک زندگی تحصیلی ارتقادهنده سلامت تحصیلی (Salehzadeh, Shokri and Fathabadi, 2018) استفاده شد. همچنین، برای تحلیل داده ها از روش رگرسیون چندگانه با مدل گام به گام در نرم افزار SPSS استفاده شد. یافته ها: یافته ها نشان داد که ابعاد برون گرایی، روان آزرده خویی و وجدان گرایی توانستند 14 درصد از تغییرات تاب آوری تحصیلی، از میان ابعاد شخصیت فقط بعد برون گرایی توانست 14 درصد از تغییرات خوش بینی تحصیلی، از میان ابعاد شخصیت فقط بعد برون گرایی توانست 8 درصد از تغییرات مشغولیت تحصیلی، از میان ابعاد شخصیت فقط بعد برون گرایی توانست 3 درصد از تغییرات سرزندگی تحصیلی و ابعاد برون گرایی، گشودگی به تجربه و موافق بودن توانستند 22 درصد از تغییرات جهت گیری هدف تسلط محور را تبیین کنند (01/0P<). بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده، برنامه ریزی برای بهبود رفتارهای ارتقادهنده سلامت تحصیلی بر اساس ابعاد شخصیت به ویژه از طریق افزایش برون گرایی با استفاده از کارگاه های آموزشی ضروری به نظر می رسدExplaining the Contribution of Personality Dimensions in Academic Health Promoting Behaviors
Purpose: Considering the importance of behaviors related to academic health in students, the present research was conducted with the aim of explaining the contribution of personality dimensions in academic health promoting behaviors.
Methodology: This study was a descriptive-analytical from type of correlation. The research population was female students of second high school period of Karaj city in the academic years of 2020-21. The research sample was estimated 150 people who were selected by cluster random sampling method. To collect data were used from the personality traits inventory (Costa and McCrae, 1992) and promoting educational health academic lifestyle behaviors questionnaire (Salehzadeh, Shokri and Fathabadi, 2018). Also, for data analysis was used from the methods of multiple regressions with stepwise model in SPSS software.
Findings: The findings showed that the dimensions of extroversion, neuroticism and conscientiousness could explain 14% of the changes of academic resilience, among the personality dimensions, only the extroversion dimension could explain 14% of the changes of academic optimism, among the personality dimensions, only the extroversion dimension could explain 8% of the changes of academic engagement among the personality dimensions, only the extroversion dimension could explain 3% of the changes of academic buoyancy and the dimensions of extroversion, openness to experience and agreeableness could explain 22% of the changes of mastery goal orientation (P<0.01).
Conclusion: According to the obtained results, planning seems necessary to improve academic health promoting behaviors based on personality dimensions, especially through increasing extroversion with using educational workshops