آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۷

چکیده

هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی زمینه  و عوامل موثر خانوادگی(سرمایه اقتصادی، سرمایه فرهنگی و سرمایه اجتماعی) بر انتخاب رشته دانش آموزان بود. روش: روش مطالعه در این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه واقع در منطقه 8 تهران در سال 95- 1394 بودند. جمعیت نمونه با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای و طبقه ای، متناسب با جنسیت شامل 355 نفر از دانش آموزان، با رعایت نسبت جنسی 178نفر پسر و 177نفر دختر بود ند.  ابزار سنجش، پرسشنامه محقق ساخته بود. به منظور برآورد پایایی ابزار سنجش از پیش آزمونی با جامعه آماری30 نفر بهره گرفته  شد و نتایج از طریق آلفای کرونباخ محاسبه شد و پایایی 0/8 بدست آمد. به منظور توصیف اطلاعات به دست آمده از فراوانی، درصد فراوانی، میانگین وشاخص پراکندگی انحراف معیار استفاده شد. برای آزمون فرضیه ها از آماره های همبستگی پیرسون و آنالیز واریانس بهره گرفته شد. یافته ها: یافته ها نشان داد که عوامل موثر خانوادگی (سرمایه اقتصادی، سرمایه فرهنگی و سرمایه اجتماعی) در بین دانش اموزان رشته های مختلف تفاوت معناداری داشت(p<0.05)نتیجه گیری: با توجه به یافته های تحقیق بین متغییرهای سرمایه اقتصادی، سرمایه فرهنگی و سرمایه اجتماعی با انتخاب رشته دانش آموزان رابطه وجود دارد و تغییر در هریک از آنها موجب تغییر در انتخاب رشته دانش آموزان می گردد.

A Study of Family Fields Affecting Field Selection in High School Students

Purpose: The aim of this study was to investigate family contexts on student choice.Methodology: The study method in this study was descriptive-analytical. The statistical population of this study included all high school students located in District 8 of Tehran in 2015-16 and the sample population included 355 students with sexual intercourse, 178 boys and 177 people. It was a girl. The sampling method was cluster-type and gender-appropriate. The measurement tool was a researcher-made questionnaire. 0.8 = obtained. In order to describe the obtained information, frequency, frequency percentage, mean and scattering of standard deviation were used. Pearson correlation statistics and variance analysis were used to test the hypotheses.Findings: The findings showed that effective family factors (economic capital, cultural capital and social capital) were significantly different among students of different fields.Conclusion: According to the research findings, there is a relationship between the variables of economic capital, cultural capital and social capital with the choice of the field of students and the change in each of them causes a change in the choice of the field of students

تبلیغات