تأثیر هویت حرفه ای، شناخت و تحصیلات معلم بر فرآیند ارزیابی پویا (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف این مطالعه بررسی تأثیر هویت، شناخت و تحصیلات معلم بر فرآیند ارزیابی پویای دانشجویان زبان انگلیسی است. بنابراین، این مطالعه از نظر هدف جز تحقیقات توسعه ای و از لحاظ شیوه ی گردآوری یافته ها با رویکرد کیفی و روش سنتز پژوهی مبتنی بر مدل شش مرحله ای روبرتس (2009) انجام شده است. جامعه آماری این مطالعه را تمامی مقالات معتبر علمی مرتبط با موضوع در بازه زمانی (2023-2000) می باشد که در پایگاه های تخصصی و علمی داخل و خارج از کشور ثبت شده اند. از بین این مطالعات پس از چند مرحله غربالگری با شاخص های بررسی عنوان، چکیده، محتوا و کیفیت پژوهش و معیار مهارت های ارزیابی حیاتی (CASP)، 25 منبع به صورت هدفمند انتخاب گردید. داده ها از طریق فرم چک لیست محقق ساخته و روش تحلیل مضمون در محیط نرم افزار MAXQDA کدگذاری و تحلیل شدند. اعتباریابی یافته ها از طریق چهار معیار لینکن و گوبا (1985)، خودبازبینی محقق، توافق بین دو کدگذار مورد ارزیابی قرار گرفت. بر اساس یافته های پژوهش، 130 مضمون پایه به عنوان نشانگرها و 27 مضمون سازمان دهنده به عنوان مؤلفه ها شناخته شده اند. با توجه به یافته های پژوهش معلمان باید به طور کامل با هویت حرفه ای خود آشنا باشند و از این اطلاعات در فرآیند ارزیابی استفاده کنند. همچنین، معلمان با شناخت کامل از ماموریت و اهداف حرفه ای خود و نیز درک بهتر از نیازها و توانایی های دانش آموزان و تقویت مهارت های تدریس و توانایی های آموزشی، برنامه های آموزشی را بهبود بخشیده و از این طریق بهبود ارزیابی پویای زبان آموزان را تسهیل کنند.The Impact of Teacher Professional Identity, Knowledge and Education on Dynamic Assessment Processes in English Language Learning
This study explores the influence of teachers' identity, knowledge, and education on the dynamic assessment of English language learners. The research adopts a developmental approach with a qualitative methodology and research synthesis, utilizing Roberts' (2009) six-stage model. The target population encompassed all relevant scientific articles published between 2000 and 2023 in domestic and international databases. After a rigorous screening process involving title, abstract, content analysis, and CASP criteria, 25 studies were chosen for further analysis. Data coding and analysis were conducted using a researcher-developed checklist and thematic analysis within MAXQDA software. The findings were validated through Lincoln and Guba's (1985) four criteria, researcher self-review, and intercoder agreement. The research identified 130 "markers" (basic themes) and 27 "components" (organizing themes). According to the research findings, teachers should be fully familiar with their professional identity and use this information in the evaluation process. Also, teachers with a full understanding of their professional mission and goals, as well as a better understanding of students' needs and abilities and strengthening teaching skills and educational abilities, improve educational programs and thereby facilitate the improvement of dynamic assessment of language learners. Dynamic assessment helps language learners, teachers, test designers, and textbook writers significantly. From the dynamic evaluation that evaluates language skills, vocabulary knowledge and pronunciation well, teachers and learners can find the problems of learning the second language and solve their problems by practicing the specified methods unique to this type of evaluation.