آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۲

چکیده

در ایران بسیاری از زنان که دارای تحصیلات عالی هستند، همواره برای دسترسی به امکانات عالی و استفاده از تسهیلات آموزشی مناسب، اقدام به مهاجرت می‌کنند. مهاجرت زنان با توجه به آن‌که جزو منابع انسانی مفید به شمار می‌رود، برای جامعه ایرانی می‌تواند تبعاتی دربر داشته باشد. در این مقاله با استفاده از روش کیفی و شیوه پدیدارشناسی عوامل زمینه‌ساز مهاجرت زنان به امریکا را مورد بررسی قرار دادیم. شیوه انتخاب نمونه، نمونه‌گیری هدفمند یا معیارمحور است و از روش هفت‌مرحله‌ای کلایزی و دیکلمن مورد استفاده قرار گرفت. شناسایی تجارب زیسته دانشجویان زن ایرانی از مزیت‌های تحصیل و کار در دانشگاه‌های شهر بوستون، زمینه‌های دافعه برای زندگی کار و تحصیل در ایران و به‌طور کلی کشف تجارب زیسته دانشجویان زن ایرانی، از مزیت‌های زندگی در امریکا از اهم اهداف این پژوهش هستند. در این پژوهش، درصدد یافتن معناهایی هستیم که زنان مهاجر و تحصیل‌کرده به تحصیل در دانشگاه‌های شهر بوستون امریکا و به‌ویژه سبک‌های متنوع زندگی در این کشور می‌دهند. زنان مصاحبه‌شونده با تأکید بر تحصیلات بالا در ایران و آشنایی با فرهنگ لیبرالی غرب، مقولاتی مانند تصورات قالبی مردسالارانه در ایران، تسلط سبک زندگی سنتی و غلبه سیاست بر حوزه عمومی را مانعی سر راه ابراز استعدادهای خود عنوان کرده‌اند. آن‌ها در مصاحبه‌های خود بر استیلای این فرهنگ اصرار داشته و مهاجرت خود را تابعی از این فرهنگ نئوپاتریمونیال در ایران می‌دانستند.

Qualitative study of background factors facilitating women's migration to the United States; Case study of Iranian women migrants in Boston universities

Many highly-educated women in Iran are constantly migrating abroad to access excellent facilities and take advantage of appropriate educational amenities. Considering that women are part of the useful human resources, their migration can have consequences for Iranian society. In this article, using the qualitative method and the phenomenological approach, we examined the underlying factors for the migration of women to the United States. The sampling method is purposive or criterion-based. In a phenomenological research, the purposive sampling strategy is used to select the desired samples and units. The seven-step Claizzi (Claizzi) and Diekmann analysis methods, which are used in the interpretive phenomenological approach, were employed in this study. Identifying the lived experiences of Iranian female students about the advantages of studying and working at universities in Boston, the push factors for living, working and studying in Iran, and generally discovering the lived experiences of Iranian female students are among the main objectives of this research. In this study, we intend to find the meanings that migrant and educated women give to studying at universities in Boston, and especially the diverse lifestyles in that country. The interviewees, emphasizing their high education in Iran and familiarity with the liberal culture of the West, mentioned categories such as patriarchal stereotypes in Iran, the dominance of the traditional lifestyle, and the dominance of politics over the public sphere as obstacles to their self-expression. During the interviews, they insisted on the prevalence of this neo-patrimonial culture in Iran and considered their migration as an outcome of this culture.

تبلیغات