الگوی ایرانی حمل و نقل خرد کالا و لزوم اصلاح آن، با هدف اثرگذاری بر الگوی اسلامی-ایرانی اقتصاد (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
از دیدگاه اقتصاد حمل ونقل، کالاهای با وزن کمتر از 500 تن باید توسط شناورهای کوچک و نه کشتی حمل شوند. این در حالی است که حقوق دریایی عمدتاً شامل مسائل کشتی و آب های آزاد می باشد. بنابراین حقوق مرتبط با شناورها در ادبیات حقوق دریایی محجور مانده است. این پژوهش به روش تحلیلی-توصیفی انجام شده است. سؤال پژوهش این است که چالش های حوزه حمل ونقل دریایی توسط شناور از دیدگاه حقوق اداری چیست؟ ضمن بررسی مشکلات اداری در مسیر حمل ونقل دریایی در تناژ پائین، چنین نتیجه شد که باوجود وضع آئین نامه واردات کالای کمتر از 500 تن بوسیله ملوانان، توسط هیئت دولت، بازهم توجه حقوق دانان به این مهم اندک بوده و نیاز به توجه دارد. اجرای آئین نامه مذکور به دلیل عدم توجه به زیرساخت ها، بازهم با مشکلات اجرائی مواجه است. یکی از بایسته های اجرای این مهم، هماهنگی بین سازمان های دریابانی، گمرک، بنادر و کشتیرانی و چند نهاد دیگر می باشد. برخورداری از امکانات به روز نیز یکی از بایسته های اجرای آئین نامه مذکور است. در وضعیتی که نظارت بر این سازوکار به سبب ضعف امکانات زیرساختی به فراموشی سپرده شده است، استفاده از شناورها باهدف قاچاق کالا بوده و این مهم موجب بالا رفتن هزینه حل و نقل نیز می شود. درنهایت نیاز است که ضمن هماهنگی تمامی ارگان های مرتبط سازوکار نظارت بر این شناورها تهیه و تنظیم شده تا در مسیر اصلی موردنظر خدمت نمایند.The Iranian model of small goods transportation and the need to modify it, with the aim of influencing the Islamic-Iranian model of economy
From the point of view of transportation economy, goods weighing less than 500 tons should be transported by small vessels and not by ships. Meanwhile, maritime law mainly includes issues of ships and open waters. Therefore, the rights related to vessels have remained isolated in the literature of maritime law. This research has been done by analytical-descriptive method. The research question is, what are the challenges in the field of marine transportation by boat from the point of view of administrative law? While examining administrative problems in the way of sea transportation in low tonnage, it was concluded that despite the establishment of regulations for the importation of goods of less than 500 tons by sailors, by the government board, the attention of jurists to this matter is still small and it needs attention. The implementation of the said regulation is still facing implementation problems due to the lack of attention to infrastructure. One of the requirements of this important implementation is the coordination between maritime organizations, customs, ports and shipping and several other institutions. Having up-to-date facilities is also one of the requirements for the implementation of the mentioned by-laws. In a situation where monitoring of this mechanism has been forgotten due to weak infrastructure facilities, the use of vessels is aimed at smuggling goods, and this also causes the cost of transportation to rise. In the end, it is necessary to prepare and adjust the monitoring mechanism of these vessels in coordination with all the related bodt