آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۲۲

چکیده

مدیریت ارتباط با شهروندان از موضوعات مهمی است که می تواند تأثیر به سزایی در افزایش رضایت شهروندان از حکومت ها داشته باشد. اگرچه پژوهش های موجود در رابطه با مدیریت ارتباط با شهروندان، ابعاد و مؤلفه هایی را برای آن معرفی نموده اند، اما جای خالی پژوهش های اسلامی در این حوزه به شدت احساس می شود. بررسی ها نشان می دهد که پژوهش های اندکی این موضوع را از زاویه معرفت دینی واکاوی نموده اند که آن ها نیز از لحاظ روش شناسی دارای ضعف هستند. لذا این پژوهش تلاش کرده بر اساس آموزه های کتاب شریف نهج البلاغه که منبعی غنی در حوزه مباحث مدیریتی است، مضامین مرتبط با آن را مبتنی بر یک روش شناسی مشخص (روش تحلیل مضمون)، به پژوهشگران و دولتمردان معرفی کند. مضامین ارائه شده برای مدیریت ارتباط با شهروندان، دارای چهار مضمون سازمان دهنده ارتباط رفتاری، ارتباط گفتاری، ارتباط ذهنی و ارزیابی ارتباط است. همچنین در مجموع 21 مضمون پایه برای این مفهوم معرفی شد.

Exploring the Themes of Citizen Relationship Management According to Nahj-Al-Balagheh

Citizen relationship management is one of the important issues that can have a significant impact on increasing citizens' satisfaction. Although the existing studies about citizen relationship management have introduced some dimensions and components, but there are few Islamic researches in this area. The studies analyzed this issue from a religious perspective  do not have the necessary quality in terms of methodology. Therefore, this study has tried to explain some themes to researchers and statesmen based on a specific methodology (Thematic analysis method) regarding the teachings in the noble book of Nahj-Al-Balagheh, which is a rich source in the field of management issues. The presented themes for citizen relationship management have four organizing themes: behavioral relationship, verbal relationship, mental relationship, and relationship evaluation. Moreover, 21 basic themes have been introduced for this concept.

تبلیغات