الگوهای ذهنی اشتراک گذاری دانش در کارکنان نسل Z در یک مرکز آموزشی – پژوهشی دفاعی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
امروزه اشتراک گذاری کارآمد دانش شانس بقای سازمان ها را افزایش داده و به عنوان یک منبع راهبردی برای بهبود بهره وری سازمان ها در نظر گرفته می شود. هدف از انجام این پژوهش شناسایی ذهنیت های اشتراک گذاری دانش در بین کارکنان نسل Z در یک مرکز آموزشی پژوهشی دفاعی در دانشگاه صنعتی مالک اشتر است. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی، به لحاظ روش توصیفی، از حیث جمع آوری داده ها کمی و کیفی (آمیخته) و ازنظر افق زمانی نیز مقطعی است و تا آنجائیکه محققین بررسی نموده اندپژوهشی با این عنوان انجام نشده است. جامعه آماری تحقیق متشکل از 20 نفر از کارکنان نسل Z (متولدین سال 1373 به بعد) و چند نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه بودند که به صورت هدفمند انتخاب شده اند. برای تحلیل داده های آماری گردآوری شده از روش شناسی کیو استفاده شده است. در تحقیق حاضر پس از بررسی ادبیات موضوع و انجام مصاحبه با چند خبره دانشگاهی گزاره های متفاوتی نسبت به موضوع پژوهش (36 شاخص) شناسایی و استخراج گردیدند. سپس جداول کیو توسط 20 نفر از مشارکت کنندگان در تحقیق تکمیل گردیدند و داده های جمع آوری شده به روش تحلیل عاملی اکتشافی تحلیل شد. هفت ذهنیت و دیدگاه مختلف بانام های حس خوب اشتراک گذاری دانش ، رهبری دانش محور ، کار تیمی ، نظام پاداش دهی ، ادراک منافع نسبی ، رضایت شغلی و تعهد سازمانی شناسایی کشف و شناسایی گردید که جمعاً 77 درصد واریانس کل را تبیین و پوشش می دهند.Mental patterns of knowledge sharing in generation Z employees in a defense training-research center
Today, the efficient sharing of knowledge increases the chances of survival of organizations and is considered as a strategic resource for improving the productivity of organizations. The purpose of this research is to identify knowledge sharing mindsets among generation Z employees in a defense research training center in Malik Ashtar University of Technology. The current research is cross-sectional in terms of practical purpose, in terms of descriptive method, in terms of quantitative and qualitative (mixed) data collection, and in terms of time horizon, and as far as the researchers have investigated, no research with this title has been conducted. The statistical population of the research consisted of 20 employees of generation Z (born in 1373 and later) and several university faculty members who were selected purposefully. Q methodology has been used to analyze the collected statistical data. In this research, after reviewing the subject literature and conducting interviews with several university experts, different propositions regarding the research topic (36 indicators) were identified and extracted. Then the questionnaires were completed by 20 participants in the research and the collected data were analyzed by exploratory factor analysis. Seven different mentalities and viewpoints with the names of good sense of knowledge sharing, knowledge-oriented leadership, teamwork, reward system, perception of relative benefits, job satisfaction and organizational commitment were discovered and identified, which explain and cover 77% of the total variance.