بایسته های تولید و پخش اخبار نوجوانان دهه هشتادی شهر تهران در رسانه ملی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
متولدین دهه هشتاد که در سال های 85 تا 87 به دنیا آمده اند؛ نوجوانان امروز جامعه هستند که در معرض انتشار اخبار و اطلاعات درست و نادرست در رسانه های مختلف قرار گرفته اند. هدف این تحقیق شناسایی بایسته های تولید و پخش اخبار نوجوانان دهه هشتادی شهر تهران در رسانه ملی است. برای این منظور پژوهش با روش تحقیق آمیخته انجام شد. برای گرد آوری اطلاعات مورد نیاز از دو ابزار پرسشنامه محقق ساخته و مصاحبه عمیق استفاده گردید. جامعه آماری در بخش کمی نوجوانان 15 تا 17 سال ساکن شهر تهران می باشد که با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر به روش نمونه گیری طبقه ای به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند و در بخش کیفی 10 نفر از متخصصان حوزه کودک و نوجوان انتخاب شدند. همچنین در تحلیل بخش کمی از شاخص-های مرکزی و در بخش کیفی از تحلیل محتوا استفاده شد. یافته ها نشان می دهد که هنوز میزان استفاده از رسانه ملی در بین نوجوانان بیشتر از سایر رسانه ها می باشد. نوجوانان بر مسائل سیاسی و اجتماعی تمرکز بیشتری نسبت به سایر موضوعات دارند و بیش از نیمی از اطلاعات خبری را از رسانه ملی دریافت می نمایند و تولید بخش خبری ویژه نوجوانان را از ضروریات رسانه ملی می دانند. بایسته های استخراج شده در 6 مولفه تیتراژ، محتوای اخبار، گزارش، گوینده، استودیو و فراخوان طبقه بندی شد. به همین منظور رسانه ملی می تواند با ایجاد اعتماد، ذائقه سازی و پخش برنامه بر بستر اینترنت در همه زمینه ها بر نوجوانان تأثیرگذار باشد و با رعایت بایسته های برنامه خبری، نوجوانان را جذب کند.The requirements of producing and broadcasting the news of teenagers of the 80s in Tehran in the IRIB
Those born in 1985-1987, who are considered to be in the eighties; Today's teenagers are the society that has been exposed to the dissemination of true and false news and information in various media. The purpose of this research is to identify the needs of producing and broadcasting news of teenagers in the eighties of Tehran in the national media. For this purpose, the research was conducted with a mixed research method. In order to collect the required information, two tools, a researcher-made questionnaire and an in-depth interview were used. The statistical population in the quantitative section are adolescents aged 15 to 17 years old living in Tehran city, and using the Cochran formula, 384 people were selected as the sample size using the stratified sampling method, and in the qualitative section, 10 people were specialists in the field of children and adolescents. were selected and the results of the questionnaire were discussed with them in the interview. Also, in the analysis of the quantitative part, central indicators were used, and in the qualitative part, content analysis was used. The findings show that the amount of use of national media among teenagers is higher than other media. Teenagers focus more on political and social issues than other issues and they receive more than half of the news information from the national media, and they consider the production of a special news section for teenagers as one of the necessities of the national media. The extracted values were classified into 6 components: title, news content, report, announcer, studio and call. For this purpose, the national media can influence teenagers in all fields by creating trust, creating taste and broadcasting programs on the Internet platform, and by observing the requirements of the news program, it can attract teenagers.