آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۲

چکیده

در این مقاله شبهه خدا به مثابه امر تاریخی به شیوه تحلیلی-توصیفی و با تکیه بر منابع کتابخانه ای مورد نقادی قرار گرفته است. شبهه کنت در مورد خدا مبتنی بر نظریه اندیشه ورزی سه مرحله ای است؛ که بر پایه آن بشر ابتدا الهی می اندیشد و سپس به سراغ فلسفه و سرانجام به دنبال علم می رود. آگوست کنت بر پایه شواهدی مانند استقراء، شهود و ضروت منطقی به این جمع بندی می رسد که این قانون بر اندیشه بشر حاکم است و اکنون جوامع انسانی به مرحله علمی یعنی آخرین مرحله از مراحل تطور اندیشه بشر رسیده است و بدین ترتیب خدا که در دوره ربانی یک اصل محوری بود اکنون به عنوان یک امر تاریخی به حاشیه رانده شده است. از آنجا که این شبهه مبتنی بر قانون مراحل سه گانه است، تلاش شد که این قانون را از چشم اندازهای متفاوت مورد نقادی قرار دهیم. در فرایند نقد شواهد مورد استناد از جمله استقراء، شهود و ضرورت منطقی مورد نقادی قرار گرفت. با نقادی قانون مراحل سه گانه ضعف شبهه خدا به مثابه یک امر تاریخی آشکار گردید.  

A Criticism of Historicist Atheism of Auguste Comte

In this article, the doubt of God as a historical matter has been criticized in an analytical-descriptive way based on library sources. Kent's doubt about God is based on the theory of three-stage thinking; Based on that, man first thinks about God, then he relies on philosophy and finally on science. On the basis of evidence such as induction, intuition and logical necessity, Auguste Comte comes to the conclusion that this law governs human thought, and now human societies have reached the scientific stage, i.e. the last stage of the development of human thought, and thus God, who was a centeric principle in the divine era, was central, now it has been pushed aside as a historical matter. Since this doubt is based on the law of three stages, we tried to criticize this law from different perspectives. In the process of criticizing the cited evidence, such as induction, intuition and logical necessity were criticized. By criticizing the Law of three Stages, the weakness of God's doubt was revealed as a historical matter. Keywords: Atheism, Auguste Comte, Law of Three Stages, Positivism, Induction, Intuition.  

تبلیغات