آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۴

چکیده

27 بهمن ماه 1397 شبکه سوم صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران شاهد تحولی بزرگ در عرصه برنامه سازی خود بود. در آن شب اولین قسمت از برنامه استعدادیابی عصرجدید به روی آنتن رفت و در اندک زمانی تبدیل به پرمخاطب ترین برنامه تلویزیون بدل گشت. در این میان و در همین سال ها صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران دو برنامه دیگر را نیز در حوزه سرگرمی پخش می کرد که هر دو نیز مورد استقبال گسترده مخاطبان تلویزیون بودند؛ برنامه های خندوانه و دورهمی.به دلیل عدم دسترسی به داده های تماشای این برنامه ها توسط مخاطبان، بررسی میزان اهمیت این سه برنامه در مهم ترین بستر تعاملی با هوادارانشان -یعنی رسانه اجتماعی اینستاگرام- به عنوان راهی ابتکاری انجام پذیرفت. روش انجام دادن این پژوهش نیز با استفاده از رویکردهای نوین علوم اجتماعی محاسباتی به صورت استخراج داده های صفحات این سه برنامه نظیر میزان دنبال کنندگان و لایک ها و تعاملات کاربران و... از طریق سایت «کرود تنگل» و تحلیل آن بوده است.نتایج این پژوهش نشان می دهد که رفتار کاربران با صفحه عصرجدید در مقایسه با دو برنامه دیگر با کنارهم قراردادن جمیع پارامترها (نظیر تعداد دنبال کننده و روند کاهش یا افزایش آن، نحوه تعاملات کاربران، و...) به لحاظ ثبات رفتاری، سالم تر و منطقی تر بوده و لذا علی رغم تعداد بسیار زیاد، کاربران آن واقعی هستند. بنابراین در مجموع اقبال کاربران اینستاگرامی به این برنامه بسیار بیش از دو برنامه دیگر است.

Why the Asre Jadid program is important? Analysis of User engagement and behaviour of Asre Jadid instagram followers with two other similar television programs, Khandevaneh and Dorehami

On the 16th of November, 2019, 3rd channel of the Iranian National Television also know as IRIB (I.R.Iran Broadcasting) witnessed a great deal of change. On that night, the first episode of Talent finding program was launched and very soon became the most viewed show on television. Alongside this launch, the IRIB also launched two new entirely different programs, called: “Khahndevane” and “Dorehami”, which also received a great deal of attention.Due to lack of access to viewership data due to privacy laws, a creative solution has been approached by our team, to do a deep analysis of their Instagram and engagement as well as other factors, to asses their popularity.The approach of this thesis is to use the new Computational Social Science approach by extracting data and analysis as well as comparison using webengine called: CrowdTangle and two other programs.Results of this project dues a through analysis and comparison of user engagement data between Asre jadid Media programs and all associated parameters (Followers, trends, user engagement, …). This approach is a better indicator of success as the users are real life as opposed to fake followers and bots that are paid for.

تبلیغات