آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۵

چکیده

امروزه اثرات مدرنیته بر فضای شهری باعث گرایش بیشتر افراد به مصرف شده است. اهمیت این موضوع از این رو قابل طرح است که فضای شهر کرمانشاه دارای پیامدهایی برای مصرف شهروندان این شهر است. امروزه تمام شهرها در تکاپوی ایجاد امکانات برای مصرف هستند و شهرها به واسطه ی امکاناتی که برای مصرف فراهم می کنند، تعریف می شوند. شهرنشینی معاصر به طور فزاینده ای با مصرف شهروندان در ارتباط است. این پژوهش سعی دارد پیامدهای فضای شهری بر مصرف شهروندان شهر کرمانشاه را با دیدی انتقادی از طریق دیدگاه اندیشمندانی چون مارکس، زیمل، وبلن، بوردیو، بودریار، دوسرتو، لوفور، زوکین و ورث مورد بررسی قرار دهد. روش این پژوهش مردم نگارانه و فنون گردآوری داده ها مشاهده، مصاحبه و تجربه ی زیسته بوده است. مشاهدات در دو بخش کالبد و رفتار انجام شد و از 56 نفر، اعم از مدیران و اعضای هیأت مدیره، فروشندگان و خریداران، در پنج مجتمع تجاری با نام های ارگ، پارسیان، پلازا، گل و مروارید مصاحبه به عمل آمد. شیوه ی تجزیه و تحلیل در سه مرحله ی کدگذاری، تفسیر و گزارش نویسی انجام شد. نتایج پژوهش نشان می دهند که: تغییر مکان های سنتی به مدرن سبب وفور و انباشتگی کالاها، تبلیغات و طراحی مراکز تجاری شده است؛ فضاهای مصرف سبب اعتیاد به خرید، مصرف گرایی، خودنمایی، چشم و هم چشمی، تغییر و دگرگونی هویت، تمایز و تفکیک طبقاتی شده اند؛ پرسه زنان، مصرف کنندگان فضای شهری هستند، اما به مصرف کالا نمی پردازند؛ سرانجام این که زنان به نسبت دیگر گروه های اجتماعی بیشترین مصرف کنندگان فضاهای مصرف هستند.

The Investigation of Consequences of Urban Space on the Consumption of the Citizens of Kermanshah

Today, the effects of modernity on Urban Space have led people to more consume. The importance of this issue can be considered because the Kermanshah city space has consequences for the consumption of the citizens of this city. Today, all cities are striving to create opportunities for Consumption, and cities are defined by the facilities they provide for consumption. Contemporary Urbanization is increasingly associated with the Consumption of citizens. This study tries to examine the consequences of Urban Space on the Consumption of the citizens of Kermanshah with a critical view through the views of thinkers such as Marx, Simmel, Weblen, Bourdieu, Baudrillard, De Certeau, Lefebvre, Zukin and Worth. The method of this study was Ethnographic and data collection techniques were Observation, Interview and Lived experience. The observations were made in two parts of body and behavior and 56 people, including Managers and Board Members, Sellers and Buyers, were interviewed in five commercial complexes with the letters of Arg, Parsian, Plaza, Gol and Morvarid. The method of analysis was performed in three stages of Coding, Interpretation and Reporting. The results show that: the change of Traditional to Modern Places has led to the abundance and accumulation of goods, advertising and design of Shopping Malls; Consumer Spaces have led to Addiction to Shopping, Consumerism, Ostentation, Eye and Ocular, Identity Change, Class Distinction and Segregation; Also, Wanderers are Consumers of Urban Space, but they do not consume goods. Finally, Women are the most Consumers of Consumption Spaces compared to other Social Groups.

تبلیغات