آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۴

چکیده

ایران در چهار دهه گذشته میزبان مهاجران خارجی، عمدتا افغانستانی و عراقی بوده است. ادغام فرهنگی فرایندی است که مهاجران دانش و استاندارهای فرهنگی را برای تعامل با جامعه میزبان به دست می آورند و درنتیجه این فرآیند، انگیزه های آنان برای ادغام تسهیل می گردد. هدف این مقاله، کندوکاو فرایند ادغام فرهنگی در بین مهاجران افغانستانی نسل اول و دوم در ایران است. پژوهش در چارچوب رویکرد برساخت گرا و روش تحقیق کیفی داده بنیاد اجرا شده است. شیوه نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی بوده و با 45 نفر مشارکت کننده مصاحبه نیمه ساختاریافته بعمل آمده است. داده های به دست آمده از مصاحبه در سه سطح کدگذاری اولیه، متمرکز و نظری مورد تحلیل قرار گرفت. در نهایت 10 مقوله اصلی از تحلیل داده ها کشف شد که عبارت است از: شگفت زدگی اولیه، شناخت، همانندی، اُخت شدن، همگرایی، دنبال کردن ارزش های مبدأ، تمایل به حفظ ارزش های مقصد محوریت زبان و مقاومت فرهنگی میزبان. مقوله هسته پژوهش "این همانی فرهنگی" کشف شد که 9 مقوله دیگر را تحت پوشش خود قرار می دهد. بر اساس نتایج تحقیق، همسان سازی (جذب) فرهنگی در بین مهاجران در یک فرایند بین نسلی شکل گرفته است.

Exploring the Inter-generational Process of Cultural Integration of Afghan Immigrants in Iranian Society

Iran has hosted foreign immigrants, mostly Afghans and Iraqis, in the last four decades. Along with the dimensions of structural integration of immigrants, the dimension of cultural integration is also important and key. Cultural integration as a process in which immigrants acquire knowledge and cultural norms for interacting with the host society, facilitated by motivations for integration. The aim of this article is to explore the process of cultural integration among the first and second generation Afghan immigrants in Iran. The research has been conducted within the framework of a constructivist approach and a grounded theory research method. The sampling method was purposeful and snowball and semi-structured interviews were conducted with 45 participants. The data obtained from the interview were analyzed at three levels of initial, focused and theoretical coding. Findings indicate ten main categories including; initial surprise, recognition, similarity, assimilation, convergence, following the values of the origin, the desire to maintain the values of the destination, the centrality of the language and cultural resistance of the host. By summarizing the main categories, " cultural identity " was determined as the final category. According to the research results, cultural assimilation among immigrants has been formed in an intergenerational process, It can be said that cultural transmission has been formed for second generation immigrants.

تبلیغات