آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۳

چکیده

تجاری سازی بخش مهمی از فرآیند توسعه در تولید و توزیع صنایع فرهنگی است و یکی از الزامات ورود موفقیت آمیز به بازار مصرف به شمار می آید. لازمه تحقق این امر ایجاد بسترهایی مناسب است که در عین فراهم آوردن ارزش اقتصادی، ارزش های فرهنگی را در داخل و خارج از مرزهای کشور حفظ کرده و گسترش دهد. صنایع فرهنگی حامل ایده ها، نمادها و شیوه زندگی افراد جامعه بوده و نقش های مختلف اطلاع رسانی، سرگرم کنندگی، هویت سازی و اثرگذاری بر تجارب فرهنگی افراد جامعه دارد. در این پژوهش ضمن ارائه مفاهیم تجاری سازی صنایع فرهنگی، جهت تعادل بین قابلیت تجاری و حفظ ارزش محصولات فرهنگی در تجاری سازی صنایع فرهنگی به اخذ نظرات خبرگان پرداخته شده است. مشارکت کنندگان بخش کیفی شامل 10 نفر از خبرگان حوزه صنایع فرهنگی و خلاق بوده اند که از روش مصاحبه نیمه ساختاریافته جهت گردآوری داده ها و روش تحلیل مضمون جهت تحلیل داده ها در بخش کیفی استفاده شده است. جامعه آماری بخش کمی نیز شامل صاحب نظران حوزه تجاری سازی صنایع فرهنگی و خلاق به تعداد 40 نفر است که از روش تحلیل عاملی تأییدی به منظور معنا دار بودن شاخص ها و بار عاملی اقدام شد. نتایج نشان می دهد که آموزش قوانین حقوقی و مالی، آموزش تنظیم قراردادها، سیاست های دولت و فراهم آوردن شرایط برای سرمایه گذاری مهم ترین عوامل در تجاری سازی صنایع فرهنگی است. همچنین همبستگی بالایی میان عوامل حقوقی و سیاسی،  فرهنگی- اجتماعی و اقتصادی در تجاری سازی صنایع فرهنگی وجود دارد.   

The main factors affecting the commercialization of cultural industries

Commercialization is an important part of the development process in the production and distribution of cultural industries and is one of the requirements for successful entry into the consumer market. The requirement for the realization of this is to create suitable platforms that, while providing economic value, preserve and expand cultural values inside and outside the borders of the country. Cultural industries carry the ideas, symbols and lifestyle of the people of the society and have different roles of informing, entertaining, creating identity and influencing the cultural experiences of the people of the society. In this research, in addition to presenting the concepts of commercialization of cultural industries, in order to balance between commercial ability and maintaining the value of cultural products in the commercialization of cultural industries, expert opinions have been obtained. The participants of the qualitative section included 10 experts in the field of creative and cultural industries, who used the semi-structured interview method to collect data and thematic analysis method to analyze the data in the qualitative section. The statistical community of the quantitative part includes 40 experts in the field of commercialization of creative and cultural industries, and the method of confirmatory factor analysis was used to determine the significance of the indicators and factor load. The results show that training in legal and financial laws, training in setting contracts, government policies and providing conditions for investment are the most important factors in the commercialization of cultural industries. Also, there is a high correlation between legal and political, cultural-social and economic factors in the commercialization of cultural industries.

تبلیغات