آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۱

چکیده

هدف این تحقیق، ارائه الگوی عوامل مؤثر بر پویایی و شاداب سازی مدارس؛ و روش پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی و ازنظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان و کارشناسان تربیت بدنی اداره آموزش وپرورش استان گیلان بود (892 نفر) که نمونه آماری به تعداد قابل کفایت برای مدل سازی (302 نفر) به شیوه تصادفی- طبقه ای انتخاب شد. ابزار تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته ای با طیف پنج ارزشی لیکرت بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه در یک مطالعه مقدماتی توسط 30 متخصص، پایایی آن نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ (94/0=α) و اعتبارسازه (اکتشافی و تائیدی) بررسی و تأیید شدند. از روش مدل سازی معادلات ساختاری نرم افزار ((PLS3 برای تحلیل یافته ها استفاده شد و نتایج نشان داد محیط فیزیکی، اجتماعی، دیجیتال و ویژگی های فردی به ترتیب به میزان 26/0، 27/0، 19/0 و 25/0 از تغییرات پویایی و شاداب سازی مدارس را تبیین می کنند. همچنین محیط فیزیکی، اجتماعی، دیجیتال درمسیرغیرمستقیم با میانجی گری ویژگی های فردی دانش آموزان به ترتیب به میزان 19/0، 18/0 و 33/0 بر پویایی و شاداب سازی مدارس تأثیر داشتند. محیط اقتصادی به طور مستقیم و غیرمستقیم با میانجی گری ویژگی فردی اثر مثبت و معنی داری بر پویایی و شاداب سازی مدارس نداشت؛ بنابراین سیاست گذاران و برنامه ریزان، مدیران و معلمان تربیت بدنی می توانند از طریق تغییر و دستکاری در محیط اجتماعی، فناوری آموزشی و محیط فیزیکی مدرسه در جهت پویایی و شاداب سازی مدارس، برنامه ریزی و تمهیداتی داشته باشند.

designing a model of effective factors in creating active and happy schools

The purpose of this study was to design a model of effective factors in creating active and happy schools. The research method was descriptive-survey and applied. The statistical population included physical educator and physical educator experts of Guilan Education offices (892 people). A sufficient number of statistical samples were selected for modeling (302 people) in a random-stratified manner. The research tool was a researcher-made questionnaire with a five-point Likert scale. The face and content validity of the questionnaire was evaluated and confirmed by 30 experts, reliability was assessed by Cronbach's alpha coefficient (α= 0.94) and validation (exploratory and confirmatory) of the instrument. The structural equation modeling method (PLS3) was used to analyze the findings. The results showed that physical, social, digital and individual characteristics of environmental factors explain the changes in creating active and happy schools by 0.26, 0.27, 0.19 and 0.25, respectively played role in creating active and happy schools. Further indirectly through the mediation of individual characteristics of physical, social, digital environmental factors to the extent of 0.19, 0.18 and 0.33 respectively played role in creating active and happy schools.The economic environment directly and indirectly through mediation Individual characteristics have no positive and significant effect on the dynamism and vitality of schools.According to the findings, education policy makers and planners, principals and physical education teachers can change and manipulate the social environment, educational technology and physical environment of schools.

تبلیغات