آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۴

چکیده

هدف از این پژوهش، بررسی و ارزیابی کیفیت اجرای برنامه های درسی در دانشگاه فرهنگیان در دوران کرونا از منظر دانشجومعلمان است. این پژوهش از نوع پژوهش های توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجومعلمان دوره کارشناسی پیوسته دانشگاه فرهنگیان پردیس دخترانه شهید هاشمی نژاد مشهد (به تعداد 2028 نفر) در دو طبقه علوم انسانی و هنرو علوم پایه در سال تحصیلی 1400-1399 بود. نمونه آماری به شیوه نمونه گیری تصادفی- طبقه ای نسبی به تعداد 350 نفر(227 نفر از رشته های علوم انسانی و هنر و 123 نفر از رشته های علوم پایه) از فرمول کوکران انتخاب شد. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته طیف لیکرت بود که از طریق محاسبه آلفای کرانباخ پایایی پرسشنامه 82/0 به دست آمد. تجزیه و تحلیل یافته ها نشان داد که بین میانگین کسب شده و میانگین مورد انتظار تفاوت معناداری وجود دارد و کیفیت کلی اجرای برنامه ی درسی در بسترمجازی در هفت عنصر مورد بررسی در حد مورد مطلوبی قرار ندارد و در این میان عناصر هدف و محتوا بالاترین مطلوبیت و عناصر تکلیف و تعامل به ترتیب پایین ترین مطلوبیت را دارا هستند.

Evaluating the quality of Farhangian University Implemented Curriculum during the corona from the perspective of student-teachers

The purpose of this study is to review and evaluate the quality of Implemented Curriculum in Farhangian University during the Corona from the perspective of student-teachers. This research is a descriptive-survey research. The statistical population included all students and teachers of the undergraduate course of Farhangian University of Shahid Hasheminejad Girls' Campus of Mashhad (2028 people) in two categories of humanities and basic sciences in the academic year 2020-2021. The statistical sample was selected by Cochran's formula by random sampling - relative classes of 350 people (227 people from humanities and arts and 123 people from basic sciences). The data collection tool was a researcher-made Likert scale questionnaire which reliability of the questionnaire was obtained by calculating Cronbach's alpha 0.82. The analysis of the findings showed that there is a significant difference between the obtained average and the expected average and the overall quality of the implementation of the curriculum in the virtual context in the seven elements under study is not satisfactory. Task and interaction have the lowest utility, respectively.

تبلیغات